Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Jan 16 2008, 16:59
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.
Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.
Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.
|
Jag håller nog med Spindel, mycket av SEO arbete skall göra redan i designfasen. Sedan kanske man skall hyra in några SEO muppar, när man behöver massivt med länkar. Men skall man skall också förstå, så fort man köper SEO , så lämna ut ansvaret på någon annat, helt plöstligt kan ditt varumärke förekomma på någon porrsajt eller liknade.
En annan sak man får har klart för sej vad det gäller SEO, mycket sker ju industriellt. Du är en i mängden som man skall tjäna pengar på.
Sedan det här att SEO på enstaka sök är jag personligen skeptiskt till, jag vill ha ut hela produktsortimentet högt upp, i mitt fall handlar det om ca5000 artiklar. Jag ogillar den affärsmodeller, där jag skall ligga och betala skatt till SEO företaget för den trafik dom fixa. Men jag betalar inte skatt till toalett tekniker för han installera ett handfat, varför skall jag göra det för SEO för? Den prislapp jag har sett på SEO tjänster, så är det mer ekonomisk försvarbart att köpa sponsrade länkar för den pengen dom vill ha, än att hyra in ett SEO företag.
Sedan pratar vi småföretag här, ditt resonmang går hem på lite större företag där Företagledaren mest sysslar med att spela golf och umegås. Men på mindre företag, där jobbar ju faktiskt företagledaren aktivt, oftast den som kommer först och går hem sist.