FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En person försöker medvetet sprida virus, genom att skicka infekterade filer i mail, msn osv. Det är inte en hijackad dator, utan han försöker verkligen skicka dem självt.
Visst borde det vara straffbart? Frågan är om polisen ens skulle förstå mig om jag skulle försöka mig på en anmälan, men vad kan man tänka sig att det är för brott? Datorintrång känns inte helt rätt, såvida det inte är någon form av fjärrstyrning/backdoor i viruset. Skadegörelse, förberedelse till skadegörelse? Vad tycker ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
säker på att hans dator inte är infekterad då??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det ska vara straffbart, ja.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du kan samla bevis som håller så borde du väl kunna få han avstängd från sin ISP till att börja med.
Med hänvisning till att de flesta leverantörer har med i sina avtal: Du får inte sprida skadlig programvara eller använda anslutningen till sådant som kan skada eller negativt påverka nätverk och datorer lalala..... Samma om han sitter på en skola eller dyl. så borde nätverksansvariga vara intresserad av att vara med och stoppa sånt bus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det kan antigen vara så att han har en infekterad dator som automatiskt skickar ut virus till dig (Msn virus eller liknande.).
Men är det så att han försökt plantera in ett virus och du har tillräckligt med bevis så är det definitivt "förberedelse till skadegörelse" om han nu inte lyckats tränga igenom dina system då bör det räknas som , Skadegörelse. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|