FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej! Är det någon här med erfarenhet i att hantera GDPR tekniskt? Vi kanske kan hjälpa varandra komma till slutsatser om vad som faktiskt ska göras. Har läst igenom datainspektionshemsida men det känns som det inte finns så många specifika exempel utan det är mycket för tolkning.
En del säger GDPR är som PUL osv. Men en del säger det är mycket mer än så. Inget vet exakt, alla "arbetar med det". Frågor jag undrar över som någon kanske kan ge input på för er som kommit längre i dessa frågor. - Dataportabilitet: hur långt ner i databasen ska man gräva och anse vara personuppgifter? Är det relationsdata med 1 ![]() ![]() - När någon ber om uppgifterna är det något ni kommer ge åtkomst direkt via en länk i "Mitt konto" eller ska man begära uppgifterna och få dom levererade på fil? - Mjukvaror som vBulletin t.ex, och detta forum. Jag ska kunna få ett utdrag av all data på mig, samt alla mina inlägg. Sträcker det sig även till alla som svarat mig också? Ska det gälla alla inlägg som det getts like på? - I en export, vad händer om ett namn på en annan person omnämns. Skall då en logg göras på varje logg i hierarkier. Jag menar, hur långt ska man dra det här? En person som får ett utdrag på sig kan ju potentiellt få med identifierbara uppgifter på en annan person... - Hur hanterar ni backuper? Där data finns i komprimerade filer som lagras av dagar, veckor och i särfall månader. Skall alla dessa backuper gås igenom manuellt och saker ska radera för hand? Jag vill inte ha en diskussion om GDPR är bra eller inte. Utan hur har ni löst saker rörande specifikt dataportabilitet. Övriga frågor: - Personuppgiftsbiträden är ju alla som har åtkomst till systemet på något sätt eller hanterar personuppgifter från systemet. Kommer ni ha fysiska avtal eller lösa det "digital" med kryssruta för åtkomst till X fil eller Y system där personuppgifter kan finnas? Finns det kanske redan mallar för att föra ansvar över till biträden? - Hur kommer ni leverera en fil med personuppgifter till en extern / intern person där personuppgifter måste med för att utföra en viss uppgift. T.ex tryckerier behöver adresser på personer för ett utskick. Eller en person med uppdrag som ska utföra en kurs behöver en deltagarlista. Hur gör ni överlämnandet av uppgifterna? slussar dom via en portal där dom hämtar sina uppgifter och där man måste godkänna något avtal? Måste det godkännas med bank-ID? Räcker verkligen bara emaila och säga "du får med denna fil ansvar" (då har man ju redan släppt iväg personuppgifterna)... En djungel är det och jag hittar inga tydliga svar någonstans varken på svenska eller på engelska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Tar gärna mer diskussioner inom det här ämnet också rent tekniskt. Ett bolag jag jobbar med kommer att djupdyka hårt i det här nu. Så jag återkommer gärna i kontakt. Men gällande: - Hur hanterar ni backuper? Där data finns i komprimerade filer som lagras av dagar, veckor och i särfall månader. Skall alla dessa backuper gås igenom manuellt och saker ska radera för hand? Om du säkerställer att du rensar alla personuppgifter av en som vill bli borttagen i din databas. Och inte sparar backuper längre än 30 dagar (där personligdata finns) så blir det ett självrensande system inom "skälig tid". Även om du tar timbackuper, dagligabackuper etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, du säger "skälig tid". Finns detta i skrift någonstans eller är det något man tolkat från något text? Finns länk på det så att säga?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
jag ska se om jag kan hitta referensen vid tillfälle igen. Vi är del av en stor koncern som har gjort stora del av jobben och fått informationen den vägen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Skulle nog vilja påstå att GDPR ger mindre utrymme för tolkning än PUL och att den är mer långtgående. Vi har själva också börjat titta på det men ännu inte implementerat något rent tekniskt. Det viktigaste att komma ihåg är att individen ges full kontroll över sin användardata och att lagen omfattar alla företag inom EU som sparar någon data alls som kan kopplas till specifika användare, oavsett om det görs internt eller externt. Denna data får inte heller lämna EU:s gränser.
Som svar på dina frågor: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag lånar tråden lite också
![]() Är det någon som har koll på vad detta innebär för alla företag som hanterar information kring transaktioner, köp och korthändelser? Kan jag kräva att all köphistorik från mina konton i nätbutiker raderas? Det kan ju ställa till problem för både mig och butiken...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har läst stora stycken av detta nu:
http://www.datainspektionen.se/datas...rdningstexten/ Mycket att läsa, men ger lite förtydligande. Det är dock väldigt mycket "bör" och "rimligt". Så det är ändå upp för tolkning efter vad man tycker man kan göra (man ska göra förstås så mycket man kan att skydda, minimera etc). Vad jag väntar på är att man kanske kan hitta någon typ av standardmall för Samtyckesbiten där när någon registrerar sig så ger dom sitt godkännande att personuppgifter görs si och så med. Sedan så stycken runt pseudoanonymisera personuppgifter. För jag vet att flera system inte alltid klarar av en "fysisk" radering. Man måste liksom mjukradera eller på annat sätt göra posten oanvänd och "borta". Står så här: "5. pseudonymisering: behandling av personuppgifter på ett sätt som innebär att personuppgifterna inte längre kan tillskrivas en specifik registrerad utan att kompletterande uppgifter används, under förutsättning att dessa kompletterande uppgifter förvaras separat och är föremål för tekniska och organisatoriska åtgärder som säkerställer att personuppgifterna inte tillskrivs en identifierad eller identifierbar fysisk person," Så det innebär väl att affärssystemet i sig kan behålla kundraden i databasen men att saker är anonymiserat (personnr, epost, adress etc). Men jag undrar lite hur man tänker att man ska ha ett separat system som gör att man kan uppgifter därifrån och återställa kunden i affärssystemet. Är det då ok att ha ett separat register ändå på personuppgifter? Luddigt och svårt att tolka till en praktisk tillämpning. Pratar de pärmar? Pratar de en annan databas ej tillgänglig via ett nätverk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skickade följande fråga till Datainspektionen:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur har det gått med svar Conny?
Jag har nämligen nu tekniskt i ett affärssystem implementerat Samtycken. Där man för olika sektioner av hur det samlas in personuppgifter kan ge sitt samtycke för det. Problemet är ju att man även ska ha rätten att dra tillbaka sitt samtycke och enligt tolkningar så ska det innebära att det man gett samtycke för historiskt inom den delen av verksamheten ska därmed raderas. Det är ju som du säger fullständigt orimligt att man ska kunna hatta fram o tillbaka med samtycken. Det är starkt systempåverkande. Det är i detta fall t.ex bokningar för en kurs (eller resa) och man dagen efter tar bort sitt samtycke via Mitt konto så blir ju bokningsdatan ofullständig. Någon med erfarenhet i hur man kan tolka och kanske friskriva sig från sånt här skit? Principen att människor ska ha rättigheter över sina personuppgifter är ju bra, men en verklig implementation är det alldeles för få exempel av. Det är bara en massa "bör" i GDPR-lagen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|