FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare!
Registrerade en domän för ett tag sedan & slängde upp ett forum & det verkar som att domänen har tillhört någon annan en gång i tiden för Googles crawlers fortsätter att kolla upp URL:er på min domän som tillhörde sidan som fanns på domänen innan jag registrerade den. Tex: /forum/5-mektips/69-monterademontera-pedaler.html /forum/5-mektips/466-justera-framvaexel-video.html /forum/10-bra-fikastaellen/42-kakans-konditori-i-genarp.html Dessa sidor finns inte i mitt nya forum, problemet är att alla mina request (i nginx) skickas till /index.php Vad är bästa sättet att "förstöra" dessa request så Google slutar att testa dessa URL:er på mina nya sida för så som min server är konfigurerad nu så får inte Google en "hård" 404 från min server utan får en 404 (php sida via routingen i min /index.php, ingen 404 header). Detta får väl Google att botar att "japp vi fick tillbaka en sida så URL:en är fortfarande giltig". Har inga .html filer på min server så är bästa sättet att ge botarna en 404 via nginx för alla .html requests? Finns det någon nackdel att ge Googles botar massa 404 ![]() Så japp? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
301 till startsidan är nog det bästa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
släng upp en ny sitemap i webmaster tools, kan ta lite tid men sen kommer google att indexera allting rätt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj, vet inte om jag orkar producera en sitemap & slänga upp, ganska mycket jobb för att bara få bort ett dussin URL:er men fungerar inget annat så blir jag väl tvungen.
Sen angående 301:a till startsidan, det låter smidigare men kommer verkligen Google att sluta anropa dessa URL:er som dom för tillfället har i deras index? Vore ju bra om dom hade kunnat tillåta en att be dom crawla om hela sidan från scratch istället :S |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan både plocka bort sidor och recrawla rubbet från webmaster tools
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag hade skitit i det.
Google är trots allt bra på det dom gör och det är att indexera RELEVANTA sidor. Att indexera sidor som inte finns eller som leder till missnöjda besökare bryter primärt från deras egen affärsmodell och den ribban ligger på +20% årlig vinstökning. Vänd på resonemanget: Hur ofta kommer du själv, av en ren tillfällighet, till slasksidor som inte finns eller sidor som på annat vis bidrar till en negativ användarupplevelse!? Visst, det finns säkert men seriöst, det är inte plågsamt ofta. Eller hur? Tänk så här: Inget sker av en slump! :-) Lycka till med allt du tar dig för! Det ska bli bra! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns oftast sitemap moduler som du kan använda, alt. att du skapar en sitemap på https://www.xml-sitemaps.com/. Det tar dig ca 5 minuter och är bättre än ingenting.
Du ska inte 301a sidorna om du inte vet vad som funnits där tidigare och om de inte är relevanta för den nya besökaren. Jag rekommenderar starkt att du sätter 410 istället vilket förklarar för Google att sidan tagits bort permanent. Du kan även se över att sätta disallow på /forum/ om du inte använder det i din nuvarande struktur. Jag personligen skulle inte låta min webbplats generera massvis med 404or. Detta för att det ger en dålig användarupplevelse och även Google kommer att märka detta. I längden är det nog skadligt för din ranking. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|