Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När dör rabattkodsajterna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-17, 15:02 #1
Webb Webb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 103
Webb Webb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 103
Exclamation När dör rabattkodsajterna?

När dör rabattkodsajtern? Många går från ett pågående köp till rabattkodsida och butiker förlorar ju enbart då? Få har ju riktiga rabattkoder utan lovar procent i rubrikerna hos Google men har sällan mer än gamla och aktuella erbjudanden och tar procent för inget av butikerna? Varför vill man som butik gå med på det? Jag upplever att fler butiker börjar lista alla sina rabattkoder på sina sajter istället? Hur ser man på rabattkoder som e-handlare egentligen? Kommer rabattkoder som det ser ut idag förändras? Har man ett tydligt sånt steg i kassan - hur mycket tjänar butikerna på det? Eller förlorar dom på det?
Webb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 15:58 #2
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Dör kanske de ej kommer göra men det blir helt klart svårare och svårare att tjäna pengar på rabattkodssidor och detta gör nog att det i slutändan endast blir kvar blir ett fåtal stora aktörer på marknaden.

Man ser redan nu att ersättningarna går nedåt samt att många e-handlare väljer att ej tillåta rabattkodssidor längre.

Vad jag tror att butikerna måste göra är att jobba med med riktade kampanjer som gäller under en kort tid, men även göra det mindre uppenbart att använda rabattkoder. Att använda en rabattkod bör vara något speciellt och inte helt självklart. Man kan uppnå detta genom att inte göra rabattkodsfältet så framträdande utan mer undangömt.

Sedan måste man sätta mer press på affiliatsen så att de faktiskt endast har uppe relevant och uppdaterat material och ej gamla kampanjer.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 16:30 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Rabattsidor eller kuponger kommer nog aldrig försvinna, dock kommer nog marknaden mogna och dom "oseriösa" sidorna försvinna.

Dock lär det bli kvar seriösa och stora sidor, sedan lär nog många större kedjor satta mer på egna mobilappar med rabatter.

För boskapsklassen älskar sina jävla rabatter, även om det är på 5-10 kronor. Dock tror jag det är många år kvar tills butiker slutar med fysiska rabatter i reklamutskick. Men i framtiden lär största delen bestå av mobilappar istället.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 16:53 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Rabattkodssidorna fyller en funktion, så länge som de skapar ny trafik till e-butiken, som e-butiken annars inte hade haft. Rabattkodssidorna kan tex hjälpa återförsäljaren att få en större spridning på ett kampanjerbjudande, eller en utförsäljning.

Det du syftar på är däremot rabattkodssidor som inte innehåller någonting annat än affiliateannonser. De har inte något eget innehåll och tillför inte något värde. Sådana publicister får man se till att rensa bort, om man är annonsör med ett affiliateprogram. Det är upp till e-butiken att inte skapa rabattkoder utan eftertanke och att inte ansluta affiliates utan granskning - något som många e-handlare historiskt har varit urusla på, men som allt fler börjar bli allt bättre på.

Som e-handlare, så anser jag inte att MFA-rabattkodssidor är något stort problem. Jobbar man med webben, så lär man sig tillslut att hantera spam. Det är visserligen en trist katt-och-råtta-lek, men det kan ge mig konkurrensfördelar och höjer instegströskeln för nya aktörer.


Att lista rabattkoder i den egna e-butiken, är inte detsamma som att ge kunder rabatt. De "allmänna" rabattkoderna (som Inets kod för fraktfritt över 500 kr) handlar om prisdiskriminering. Om en produkt kostar 500 kr och jag i min e-butik ger kunden en kod med en "rabatt" på 100 kr, så kostar produkten egentligen 400 kr... men jag tillåter att kunden betala 500 kr för produkten, om kunden skulle föredra det högre priset. Tex så har Inet fraktfritt vid köp över 500 kr, men Inet tillåter samtidigt att kunden betalar för frakten, om kunden väljer att göra det genom att inte ange koden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-29, 20:50 #5
Webb Webb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 103
Webb Webb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 103
Men ger rabattkoder verkligen mer affärer? Mer vinst? Jag är väldigt tveksam. Hur många procent håller på att göra affären och googlar företag + Rabattkod? Och hur många går in på rabattkodsida och gör affär utifrån vart det finns rabatt? Att locka till köp med Rabattkod via tex egna mailutskick tror jag är riktigt bra. Men på rabattkodsidor. Nej väl?
Webb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017