FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag startade AB:et i Feb 2014, med räkenskapsåret 2014-01-01 – 2014-12-31. Det jag undrar över är om min årsredovisning ska in i slutet på detta år eller år 2015? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Den ska in senast sista juli 2015.
Årsredovisningen kan inte skickas in förrän året "stängts", det vill säga alla transaktioner bokförts. Därefter skall en årsstämma fastställa att årsredovisningen är korrekt, därefter författas ett fastställelseintyg som visar på att stämman godkänner såväl årsredovisning samt resultatdisposition. Årsredovisningen skall alltid lämnas senast 7 månader efter att verksamhetsåret avslutats! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
tackar... och när kan den som tidigast skickas in? 2015-01-01?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
I teorin och praktiken ja, bara att fylla i att årsstämman hölls 1 januari och samma datum på fastställelseintyget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns egentligen bara ett syfte så som jag ser det att skicka in årsredovisningen tidigt. Det är när du är ett nystartat bolag som vill visa upp för kunder/leverantörer/intressenter att du har sunda finanser.
Väldigt många företag skickar in sina årsredovisningar framemot juni/juli. Datumet du skickar in har ingen påverkan på vilket datum skatt/moms ska in. De är huggna i sten oavsett! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ok, tack för alla info... bara för att lära mig,.. hur ska jag gå tillväga sen för att skicka in en årsredovisning? finns det färdiga formulär eller liknande?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Aktieutdelningen bestäms på stämman så om man tänker ta ut pengar är det såklart en fördel att hålla stämman så tidigt som möjligt på året.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Gällande årsredovisning: det är ganska knepigt, betydligt enklare givetvis om du har bra koll på ditt redovisningsprogram.
Mallar borde du kunna hitta på internet. Merparten av årsredovisningen är ju byggd på resultaträkning+balansräkning, sen en verksamhetsberättelse och resultatdisposition. Sök på årsredovisning mall på Google så hittar du nog något! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta gärna hjälp av något företag som gör bokslut så kan de ge tips hur du ska hantera vinster/förluster, hur man bokför avskrivningar m.m. När du har en mall för detta så kanske du kan klara det själv senare år.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|