Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför kostar .se och .nu dubbelt så mycket som .dk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-09, 13:56 #1
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Standard Varför kostar .se och .nu dubbelt så mycket som .dk

I Danmark tar Dk-hostmaster endast 36 DKK för en domän vilket motsvarar ca 45 SEK!!!

Det är halva priset jämför med Sverige och de har "bara" 1,26 miljoner domäner registrerade
http://www.dk-hostmaster.dk/udmeldin...istikoversigt/

Antalet .se + .nu har ett ännu större antal registrerade domäner så jag förstår inte varför priset är dubbelt så högt?

Overheadkostnaderna kan inte stiga i motsvarande grad av antalet registrerade domäner.
matzii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-09, 15:14 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

.se och .nu är fortfarande billiga jämfört med de flesta så du kanske lika gärna kan fråga varför .se är så billiga?

Eftersom så pass många .se-domäner registrerats så ligger väl knappast priset för högt tycker jag.

Danmark har färre invånare än Sverige så antalet registrerade domäner kan du inte jämföra rakt av om du vill göra en meningsfull jämförelse (ska man jämföra andra landstoppdomäner så måste man ta hänsyn även till andra faktorer).
Oläst 2014-07-09, 16:56 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Historiskt sett så 6 månader om året säljer ju nån registrar .se för under 10 kr.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-09, 20:28 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

varför tar det ca 1 inlägg innan tråden är förstörd av andra frågor......

Min fråga är .se relaterad till DK-Hostmaster som har motsvarande organisation vad gäller hanteringen av sina domäner som stiftelsen .se har.

Vilka utgifter DK-hostmaster har beror inte på antalet invånare utan det beror på vilken organisation och IT-stöd man använder till att hålla det körande.

Mina fråga grundar sig på den kostnaden man som ägare har när man äger ett stort antal domäner som förnyas årligen inte nyanförskaffning.
Oläst 2014-07-10, 07:23 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Enkelt att svara på:

Prissättningen har inget med kostnaderna att göra (annat än att priset normalt är högre än kostnaderna).

Leverantören sätter normalt ett marknadspris där de tror att de kan få maximal/optimal vinst, det är ingen exakt vetenskap.

Leverantören försöker normalt/vanligtvis få så stor vinst som möjligt genom att försöka hitta en balans mellan tillgång och efterfrågan. Dvs kort uttryckt försöker de sätta ett så högt pris som möjligt så länge kunderna fortfarande köper. Det är grundläggande kunskap om marknadsekonomi och prissättningsstrategier.

I Sverige finns det minst dubbelt så många kunder men ändå finns det lika många möjliga ord som kan bli domäner, följaktligen är köptrycket högre i Sverige och då kan säljaren ta ut ett högre pris utan att kunderna slutar köpa. Priset per domän är ändå en struntsumma.

För .NU-domäner gäller det även att NU är ett svenskt ord som har lite speciell betydelse och därför kan den ha en högre prisnivå, kunderna köper ändå.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-10 klockan 07:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-10, 08:48 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag tycker Conny sammanfattar det bra.

Skall man hårdra det så kostar en .RICH-domän 12,000 spänn, medan en .TK är gratis (nåja, under vissa förutsättningar). Olika affärsmodeller helt enkelt.

Men visst, jag skulle personligen hellre betala hälften för en .SE / .NU.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-10, 10:01 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av matzii Visa inlägg

Min fråga är .se relaterad till DK-Hostmaster som har motsvarande organisation vad gäller hanteringen av sina domäner som stiftelsen .se har.

Vilka utgifter DK-hostmaster har beror inte på antalet invånare utan det beror på vilken organisation och IT-stöd man använder till att hålla det körande.

Mina fråga grundar sig på den kostnaden man som ägare har när man äger ett stort antal domäner som förnyas årligen inte nyanförskaffning.
Varför kostar en liter mjölk mindre på Lidl än på ICA? Din fråga är lite märklig, därför får du också lite spretiga svar.

.SE har inte som mål att erbjuda domäner till självkostnadspris, i så fall hade de nog till och med kunnat lägga sig under .DK-priset med lite effektivisering/bortrationalisering i organisationen. De vill snarare vara en positiv kraft för utvecklingen av det svenska internet och då spelar även andra saker in i affärsmodellen än bara intäkter och utgifter för domänhanteringen. Att personer hamstrar en massa domäner där det mest ligger skräp istället för att satsa på en eller ett fåtal mer kvalitativa sajter/tjänster kanske inte ligger i deras intresse Om en domän kostar 50 kr eller 200 kr är trots allt ganska irrelevant för de flesta svenskar.
Oläst 2014-07-10, 10:32 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ica o Lidl är vinstdrivande företag. .se är en stiftelse utan samma stora vinstintresse så du kan inte jämföra på det viset.

Eller jag har missförstått det att .se är lika vinstdrivande som ett motsvarande lika stor aktiebolag??

Min sammanfattning:
Varför behöver .se ha dubbelt så höga intäkter för att göra samma jobb som dk-Hostmaster?

För inte är det väl som så att de fonderar halva intäkten eller på annat sätt har ett kapital över?
Förutom webbstjärnan som jag tycker är utmärkt !

Jag tror inte .se prissättning är hög för att marknaden är stor utan för att att det är en prisnivå som är styrd av kostnaderna.

Overheadkostnaden bör vara någorlunda lika stor om där finns 1 miljon registrerade domäner som det var för något år sedan, eller 1,4 miljoner som det är idag. Kan inte tänka mig att den stigit i motsvarande grad. Och då bör det följdaktligen återspegla sig på priset.

Dk-Hostmaster har beslutat och genomfört hårdare regler vad gäller storägandet av domäner men ändå har de låga priser.

Jag tror inte att det är .se sätt att styra ägandet för då kunde en domän lika bra kostat 500:- vilket inte heller är mycket om man äger en domän

Senast redigerad av matzii den 2014-07-10 klockan 10:37
Oläst 2014-07-10, 11:15 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Vet inte om DK hostmaster styrs på liknande vis som IIS och om de försöker informera och utbilda om internet med kurser osv. DK hostmaster är A/S "AB" och IIS stiftelse vilket mer eller mindre i min tanke innebär att AB försöker hålla pengarna rullande och stiftelsen försöker bygga upp kapital för att distribuera ut över önskade mål. Jag betvivlar inte att kostnaden kunde sänkas till löjligt låg summa om de enbart höll på med en sak, och nu tar de hand om .nu också vilket bör inbringa några kulor också. Som många andra brukar säga så kanske det är att jämföra päron och äpplen. IIS har internetfond vilket har utdelat 58 miljoner till 290 projekt, de pushar för att barn ska lära sig lite annat en talspråk vilket skolan tycks ha missat. Kanske det låter som att jag är ensidig men jag tycker att de är inne på rätt spår och har en bra agenda.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-10, 14:17 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av matzii Visa inlägg

Saker som IIS gör som DK-Hostmaster inte gör:

- Delar ut medel för att utveckla och driver internetutvecklingen framåt genom Internetfonden.
- Står i fronten för utveckling av och implementering av säkerhet på internet genom tex DNSSEC.
- Har en tillsynsmyndighet, PTS, som lägger sig i hur de gör sitt jobb.

Om punkt 1 och 2 är vettigt att IIS sysslar med har inget med diskussionen att göra (starta en ny tråd i så fall) men dessa punkter är en del av det faktiska svaret på din frågan.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017