Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Start up. Finansiering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-17, 10:47 #1
emsans emsans är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2013
Nykomling

Standard Start up. Finansiering

Hej!

Hur har ni som har egna företag och case ni skapat gjort för att få finansiering? Någon här som har använt sig utav STING? Har kollat in hemsidan men inte tagit mig för att sätta ett möte ännu, tänkte höra här lite först era tankar och tips. Om ni har några dvs.

Finns det liknande företag som STING och almi som hjälper till med affärsutveckling och finansiering?
emsans är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-17, 11:25 #2
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar

Reg.datum: Aug 2010
Jag skulle tippa på att många tar ur egen ficka till en början, så gjorde i alla fall jag. Det beror ju givetvis på hur stora kostnader man har, men mina var relativt små. Efter några månader tog jag dock kontakt med Almi, vilket resulterade i en hel del rådgivning och ett litet "innovationsbidrag". Jag har inte varit i kontakt med några andra än Almi, men jag har bara positiva erfarenheter från dem i alla fall.
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-18, 13:37 #3
Nykomling

Nykomling

Okej, tack för svar
Oläst 2014-06-18, 14:14 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Innan du ens kontaktar någon investerare så måste du ha en dokumenterad och realistisk Affärsplan och ett stabilt Team runt ditt koncept (dvs personer som brinner för konceptet och som är beredda att stanna under en längre tid, dvs ett antal år), annars blir du avfärdad och kommer ha svårt att få en andra chans.

Du måste också vara beredd att visa hur och när investeraren får tillbaka sin investering med en rejäl avkastning. Vanligt är att en investerare vill ha tillbaks minst 3 gånger pengarna efter 3 år, eller minst 5 gånger pengarna efter 5 år.

Det viktiga är att du vet vad du vill, och har en konkret plan för hur du ska uppnå det.

Investerarna är luttrade och avfärdar kanske 99% av alla förfrågningar de får. Många entreprenörer får nej av investerare därför att de är dåligt förberedda. Se till att du är mycket väl förberedd.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-06-18 klockan 14:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-24, 10:11 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Innan du ens kontaktar någon investerare så måste du ha en dokumenterad och realistisk Affärsplan och ett stabilt Team runt ditt koncept (dvs personer som brinner för konceptet och som är beredda att stanna under en längre tid, dvs ett antal år), annars blir du avfärdad och kommer ha svårt att få en andra chans.

Du måste också vara beredd att visa hur och när investeraren får tillbaka sin investering med en rejäl avkastning. Vanligt är att en investerare vill ha tillbaks minst 3 gånger pengarna efter 3 år, eller minst 5 gånger pengarna efter 5 år.

Det viktiga är att du vet vad du vill, och har en konkret plan för hur du ska uppnå det.

Investerarna är luttrade och avfärdar kanske 99% av alla förfrågningar de får. Många entreprenörer får nej av investerare därför att de är dåligt förberedda. Se till att du är mycket väl förberedd.
Ja ett stabilt team framförallt är nog väldigt viktigt! Har du koll på de bolag som är med i STING´s FastForward program idag? Väldigt kul med nya idéer tycker jag. http://www.stockholminnovation.com/sting-bolag/
Oläst 2014-06-24, 13:01 #6

Citat:
Ursprungligen postat av emsans Visa inlägg
Ja ett stabilt team framförallt är nog väldigt viktigt! Har du koll på de bolag som är med i STING´s FastForward program idag? Väldigt kul med nya idéer tycker jag. http://www.stockholminnovation.com/sting-bolag/
Nej, jag har ingen koll på dessa specifika bolag. Vet bara generellt vad investerare kollar på. De kastar inte pengarna i sjön utan tittar mest på teamet som står bakom ett bolag i uppstartsfasen.

Tänk på att de får hundratals erbjudanden att ta ställning till så det gäller att vara seriös och väl förberedd när man presenterar sitt koncept för dem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-24, 13:32 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
En bra idé kan vara att träffa lite andra entreprenörer, det finns en hel del aktivitet inom "startupscenen" i storstadsområdena. Där kan du träna på att lägga fram idéer och få lite tips och råd innan du går till riskkapitalbolagen. Svenska onlinestartups är fortfarande populära hos investerare men det är också därmed ganska hård konkurrens så det gäller att sticka ut lite grann.
Oläst 2014-07-01, 16:29 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
En bra idé kan vara att träffa lite andra entreprenörer, det finns en hel del aktivitet inom "startupscenen" i storstadsområdena. Där kan du träna på att lägga fram idéer och få lite tips och råd innan du går till riskkapitalbolagen. Svenska onlinestartups är fortfarande populära hos investerare men det är också därmed ganska hård konkurrens så det gäller att sticka ut lite grann.
Det låter som en bra idé, jag har tänkt på det själv att ta mig till dessa startupmöten och seminarier men inte riktigt vetat hur jag ska ta mig till. Låter jättespännande!
Oläst 2014-10-14, 14:26 #9
Johandersson Johandersson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Johandersson Johandersson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Citat:
Ursprungligen postat av emsans Visa inlägg
Jag brukar kolla in på den sidan och försöka hitta utvecklingen på de företagen de jobbar med. Det finns en hel del nya balla appar och tjänster som kommer upp där, men det finns även många som redan har gjorts, men som nu ska förbättras.

Om du nu ska starta eget och börja utveckla appar så kan jag bara tipsa dig om att börja spara och inte vara för snabb, gör allt rätt från början så blir det en succé, men om du släpper något halvdant så kommer du genast att börja tappa följare, investerare och användare. Och då kommer någon annan med större kapital ha sett din idé och gjort den ännu bättre och i ett annat namn innan du ens hinner börja fundera på vad som gick snett.

Internet är en lömsk bransch och det är som i de flesta branscher pengarna som snackar, det du ska lägga lika mycket på som utvecklingen av själva tjänsten är marknadsföringen.

Stockholm Innovation är bra för bolag som har ambitionen att slå globalt. Har du en tjänst som lämpar sig för bara Sverige så kan det finnas andra inkubatorer som är bättre lämpade. Med det sagt så få du testa dig fram!
Johandersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017