FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är på väg till ett kontor och i kontraktsförslaget står det:
"Hyresgästen utför och bekostar erforderligt inre underhåll av ytskikt på golv väggar och tak jämte inredning tillhandahållen av hyresvärden." Ska jag alltså betala själv för målarfärg, golv och tapeter? Är det en normalt förekommande klausul? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det låter nästan så ja. Känns bakvänt att du ska betala färgen men att inredningen ska värden stå för?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Normalt vore väl att om det är mer än normalslit, så måste man återställa ytan till normalskick. Så har du tappat något och det blivit ett hål i golvet = du får laga det.
Tror bara det är oerhört taskigt formulerat och genomtänkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förhandla!
Det finns inget avtalsförslag som är skrivet i sten, utnyttja din möjlighet att förhandla, den är fri och du är inte tvungen att gå med på något du inte vill. Jämför kontrakt från andra hyresvärdar. Se dock till att formuleringarna i avtalet är juridiskt hållbara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Däremot känns det konstigt om det skulle innebära att du ska stå för renovering av lokalen i det fall du inte önskar, eller löpande underhåll om du inte behöver för dig själv. Fast vore jag värd så skulle jag kanske ha en klausul om återställande av lokal vid uppsägning, men jag är ju ingen värd... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det handlade om att ev. återställa utrymmet till samma skick som vid inflytt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|