Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kvalité på text

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-31, 19:03 #1
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare
jakoobs avatar

Standard Kvalité på text

Jag är inget språkgeni, kommer aldrig att bli. Men jag ser till att mina artiklar/texter är unika (emot varande/och inte stulna) och inte genererade av program. Men hur gör ni för att kontrollera att texterna håller hög kvalité? Att skriva texter som håller mycket hög kvalité kräver sin hen. Finns det några smart sätt att få sina texter granskade av ett superproffs? Tänkte göra stickprov, men känns lite komplicerat. En bitter författare kommer alltid att hitta formuleringar som hen tycker är bättre och har ett intresse av att sälja sin egen text. Hur gör ni?
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 22:00 #2
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag är expert på att skriva bra texter, behöver ingen som granskar mitt jobb
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 22:45 #3
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Medlem
leonards avatar

Jag brukar försöka sätta mig in i läsarens perspektiv. D.v.s. om jag besökte en sida i jakt på en viss fråga, problem eller ämne - hur skulle artikeln/innehållet tilltala mig? Är det ett naturligt läsflöde, och fångar den intresset för vidare läsning? D.v.s. är det faktiskt en text av värde, eller raltar man bara självklara saker och ordbajsar?

Ofta behöver inte texter vara utformade likt en expertkrönika i DN. Hur många gånger har man egentligen inte suttit på diverse forum och blivit imponerad av något detaljerat eller läsvärt inlägg? De flesta bra texter som blir virala eller delade/länkade till är inte skrivna av författare/utbildade skribenter enligt min erfarenhet. Det är texter av vanliga människor - för vanliga människor. Har man det i hänsyn brukar det oftast gå bra (tycker jag).
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-01, 07:39 #4
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Reg.datum: Jul 2010
Tänkte bara lägga fortsätta på leonard's post. Kolla in t.ex. löpsedelstekniken.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-01, 13:04 #5
jakoobs avatar
Flitig postare

Flitig postare
jakoobs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Jag är expert på att skriva bra texter, behöver ingen som granskar mitt jobb
Det hade ju så klart varit det bästa! =)
Oläst 2014-04-01, 13:16 #6
jakoobs avatar
Flitig postare

Flitig postare
jakoobs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Jag brukar försöka sätta mig in i läsarens perspektiv. D.v.s. om jag besökte en sida i jakt på en viss fråga, problem eller ämne - hur skulle artikeln/innehållet tilltala mig? Är det ett naturligt läsflöde, och fångar den intresset för vidare läsning? D.v.s. är det faktiskt en text av värde, eller raltar man bara självklara saker och ordbajsar?

Ofta behöver inte texter vara utformade likt en expertkrönika i DN. Hur många gånger har man egentligen inte suttit på diverse forum och blivit imponerad av något detaljerat eller läsvärt inlägg? De flesta bra texter som blir virala eller delade/länkade till är inte skrivna av författare/utbildade skribenter enligt min erfarenhet. Det är texter av vanliga människor - för vanliga människor. Har man det i hänsyn brukar det oftast gå bra (tycker jag).
Håller med dig att "Det är texter av vanliga människor - för vanliga människor." Men på en företagshemsida där man blir mycket mer kritiskt granskad och ska representera ett företag. Kanske förtroendet får sig en törn och man anses inte seriös om det inte håller en viss nivå.
Oläst 2014-04-01, 18:17 #7
leonards avatar
Medlem

Medlem
leonards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jakoob Visa inlägg
Håller med dig att "Det är texter av vanliga människor - för vanliga människor." Men på en företagshemsida där man blir mycket mer kritiskt granskad och ska representera ett företag. Kanske förtroendet får sig en törn och man anses inte seriös om det inte håller en viss nivå.
Absolut, visst är det så. I ett fall då man ska skriva text och representera en seriös organisation eller verksamhet så kräver det generellt en lite högre samt mer genomtänkt nivå på texten. Så det gäller ju att anpassa sitt material efter publiken helt enkelt.

Ifall man har svårigheter med detta, eller känner att ens kärnfokus kanske istället bör ligga på annat så kan man ju alltid anlita en copywriter.
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017