Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bra DNS hantering (RoundRobin)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-09, 09:36 #1
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem

Standard Bra DNS hantering (RoundRobin)

Kommer inom kort uppdatera en sida vi har som just nu använder 1 server.

När sidan uppdaterats kommer det finnas 3 "klient" servrar och 1 huvudserver för administration av sidan. Data som uppdateras på huvudserver kommer levereras till de 3 "klient" servrarna.

Jag vill därför hitta en lösning där man pingar de 3 servrarna och sedan uppdaterar dns recordet om servrarna INTE är igång, alltså tar bort recordet om servern är offline, så någon besökare inte råkar bli tilldelat en server som för tillfället är ur funktion. Måste vara tillåtet att ha en relativt låg TTL.
Dessutom kommer 1-2 av servrarna ligga på dynamiska IP adresser, vore därför bra om det fanns stöd för automatisk uppdatering såsom dyndns fast genom linux.

Då de 3 servrarna innehåller samma data, vill jag köra med RoundRobin, så det stödet måste även finnas.

Tittat runt på lite olika ställen men verkar inte som att det finns något svenskt ställe som erbjuder detta.

Tacksam för svar.
Kurdix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 09:45 #2
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Inte en svensk leverantör, men klarar allt du behöver: http://www.dnsmadeeasy.com
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 09:55 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av b_andersson Visa inlägg
Inte en svensk leverantör, men klarar allt du behöver: http://www.dnsmadeeasy.com
Tack, sidan är sparad. Inväntar andra svar annars kör jag med deras lösning.
Oläst 2013-12-09, 09:58 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
DNS lastbalansering lämpar sig INTE för redundancy. Du har normalt sätt inget sätt att låta bli att distribuera trafik till döda servrar och även när det finns så är DNS-informationen cachad i flera lager utanför din kontroll. Det är en enkel lösning som ger ett resultat som för det mesta är oacceptabelt.

Men när du har servrar med dynamiska IPs är det inte så lätt att skapa en riktigt bra lösning. Skulle du ha minst 2 servrar med statiska IPs så skulle jag rekommendera att köra round-robin till dessa och sedan lastbalanserare där (internt och ut till 3e) .. och IP failover med heartbeat på dessa två.

Kanske någon annan med mer erfarenhet av dåliga miljöer som kan ge ett bättre svar... Men dynamiska IPs eller helt utspridda servrar försvårar rejält för att skapa en pålitlig miljö.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 10:18 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
DNS lastbalansering lämpar sig INTE för redundancy. Du har normalt sätt inget sätt att låta bli att distribuera trafik till döda servrar och även när det finns så är DNS-informationen cachad i flera lager utanför din kontroll. Det är en enkel lösning som ger ett resultat som för det mesta är oacceptabelt.

Men när du har servrar med dynamiska IPs är det inte så lätt att skapa en riktigt bra lösning. Skulle du ha minst 2 servrar med statiska IPs så skulle jag rekommendera att köra round-robin till dessa och sedan lastbalanserare där (internt och ut till 3e) .. och IP failover med heartbeat på dessa två.

Kanske någon annan med mer erfarenhet av dåliga miljöer som kan ge ett bättre svar... Men dynamiska IPs eller helt utspridda servrar försvårar rejält för att skapa en pålitlig miljö.
Tack för ditt svar.
Dynamisk IP adress är egentligen inget problem, folk förstorar problemet mer än vad det är.
Har kört med servrar i 8 år och enbart med dynamiska IP adresser.
Många leverantörer leasar adresserna i dagsläget under en hur lång period som helst.
Har haft server som varit igång i 8 månader utan byte av IP adress. Anledning till att den byttes senare var för hårdvarufel och servern stängdes av.
Har även hänt vid strömavbrott i 1-2 timmar att IP adressen inte ändrats.

Om jag kör med ett enkelt skript som notifierar DNS servern med den nuvarande IP adresser såfort den sätts igång (om den tidigare har slocknat) och har en TTL på 5-10 min (om de tillåter detta) så betyder det att personer som varit uppkopplad på en server kommer bli tilldelat en ny inom 5-10 minuter.
En downtime på 5-10 minuter är acceptabelt i mitt fall.

EDIT:
Loopia tillåter t.ex en TTL på minst 10 minuter, medan många stora företag kör på 5 min.

Senast redigerad av Kurdix den 2013-12-09 klockan 10:25
Oläst 2013-12-11, 17:52 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Round Robin skickar ju vidare trafik till döda servrar som sägs ovan. Lastbalansering som PF i BSD där lösningen direkt märker när en server går ner så tas den ur balanseringen och bara de friska maskinerna tar trafik... Finns många sådana lösningar och är så standard idag så det känns som du kan hitta en riktigt vettig lösning?

En uppdatering av DNS kan ju ta timmar...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-11, 18:46 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hmm, med risk för att jag missuppfattat något så tror jag inte att det finns någon svensk provider. Rackspace har däremot lastbalanseringstjänst och det tror jag är vad du egentligen behöver.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-11, 21:44 #8
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av b_andersson Visa inlägg
Frobbit levererar såvitt jag vet detta, även om det inte står med på listan av tjänster, så hör med dem http://frobbit.se/tjanster/dns/dns-namn-servrar/.

Kan annars varmt rekommendera nämnda http://www.dnsmadeeasy.com's infrastruktur. Bra pris/kvalitet för mindre företag med lite större krav på DNS-tjänster. Tyvärr är instruktionerna och hjälpfilerna, om de överhuvudtaget berör din frågeställning, minst sagt spartanska.

Så vill du ha en proffsig lösning från ett svenskt företag skulle jag dock först kolla med Frobbit. Vet de inte lär de kunna peka dig vidare.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017