FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
OM du har så stora problem med kalk så skulle jag hellre köra med ättika för att rensa. Det blir billigare i längden för dig.
Halv flaska ättika till full kanna vatten. Låt kokaren köra halva tiden, stäng av den och vänta 30 min, sätt sedan igång kokaren igen och låt den köra klart. När du har kört det så kör rent vatten genom kokaren några gånger så du får ut all ättika.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Köpte flytande avkalkningsmedel: http://www.melitta.se/sv/ANTI-CALC-k...crolltoindex=0 hällde i bryggaren men ingen förändring.
Det står på produktens sida: "avkalka din fkaffebryggare en gång i månaden eller senast efter 40 bryggningar." Brukar ni använda avkalkningsmedel regelbundet, jag har aldrig avkalkat bryggaren. Jag misstänker att bryggaren har kalkats igen totalt efter 150+ bryggningar, då den suger inte alls just nu ![]() Senast redigerad av Lindalicious den 2013-11-29 klockan 14:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Chattade med netonnet och frågade om jag skulle få kaffebryggaren imorgon om jag beställde nu och fick svaret att posten inte skickar paket på helger.
Eftersom jag är kaffeberoende, så provade jag att koka vatten i vattenkokaren och hälla i kaffe kannan precis som en bryggare gör, med filter och kaffe och allt. Funkade utmärkt, konstigt nog smakar kaffet bättre nu med mer arom. ![]() Får köpa en i butiken imorgon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du ingen garanti på dina kaffebryggare? Jag fick 10år när jag köpte min Moccamaster!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...1/164890.3420/ 3-4 kaffebryggare har haft samma problem under 2013... Det konstiga är att jag har aldrig haft liknande problem förr. Kaffebryggaren jag köpte innan denna kostade mer 800kr men den gick också sönder (suger inte vatten). Plötsligt händer det och då måste jag köpa nytt om och om igen. Hur skickar man till netonnet, måste man ha original förpackning och skicka med posten och vänta i veckor? Verkar krångligt. Har prövat nu med flytande kalkmedlet och ingenting händer alls, tror den måste suga i sig vatten för att den skall kunna rengöra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kanske bäst vore om jag köpte 2 billiga bryggare, kan använda den andra när ena går sönder
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle gissa på att du har väldigt kalkrikt vatten, vi har det på landet och då märker man att det börjar ta längre och längre tid att brygga och då funkar det att köra med avkalkningsmedel/ättika men om det är helt stop så kommer ju inte medlet fram helller
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är något konstigt, som sagt har aldrig haft det här felet förr men plötsligt 3-4 ggr. på ett år. Kanske nyare kaffebryggare har något som de äldre inte hade? Vatten sensor eller något konstigt. Jag tror inte det är "otur". ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Administratör
|
Om du har alldeles för mycket kalk i vattnet bör du även märka det på andra sätt. Precis där du häller ut vatten ur vattenkokaren borde det bli en vit rand. Du får ofta en lätt vit flammighet på rostfria köks-ytor. Du får iallafall återkommande kalkbeläggningar på och i närheten av kranen.
Om du känner igen dig kan det vara en bra idé att köpa en vattenbehållare där vattnet går igenom kolfilter innan det når karaffen innan det används i typ vattenkokare eller kaffebryggare. Det är trevligare än ättika och billigare än tabletterna. Alternativet är ett filter vid invattnet, men även de måste bytas och du filtrerar mycket! mer vatten än vad som egentligen behövs.
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |