Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur få ut momsen (ingående)?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-11, 23:17 #11
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Medlem
leonards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Du får tillbaka momsen på inköp du gjort. Men om du sålt varor med moms till större värde är du fortfarande skyldig staten pengar.

Om du en månad har noll intäkter dock och köper en dator för 10.000 exkl moms 12.500 inkl moms då betalar skatteverket 2500kr till ditt bankkonto.

Så på så sätt har du förstått rätt. Men om du är skyldig mer (utgående moms) än vad skatteverket är skyldigt dig (ingående moms) får du betala mellanskillnaden.

Och ett tips är att inte ge upp detta pga. att det är jobbigt, om du inte förstår detta nu kommer det bli jobbigare i framtiden när det är 100 gånger högre belopp. Tycker dock du verkar ha förstått grunden helt okej, bara blandat ihop lite grejor och missat att momsen du får tillbaka kvittas mot momsen du ska betala.
Tack, nu förstår jag helt efter den beskrivningen. Jag blev så förvirrad och stressad att jag hade gjort fel. Men nu fattar, fan vad bra det känns.

Tack allihopa för ert tålamod och hjälp. Gotta love some byråkrati!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 09:33 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Det är verkligen inte fel att kunna allt i redovisningen själv, men samtidigt är det väldigt gott att ha en redovisningsbyrå att luta sig mot. För några tusingar per år så hjälper de dig med allt detta och du sover godare på nätterna
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 09:38 #13
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Har precis varit i din situation, men väldigt skönt när man väl börjar lära sig. Tips, ta hjälp ev en redovisningsbyrå som du kan använda som bollplank när det behövs, så att allt blir rätt. När du skall till att deklarera så är det också skönt att ha hjälp när det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Tack, nu förstår jag helt efter den beskrivningen. Jag blev så förvirrad och stressad att jag hade gjort fel. Men nu fattar, fan vad bra det känns.

Tack allihopa för ert tålamod och hjälp. Gotta love some byråkrati!
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 21:58 #14
leonards avatar
Medlem

Medlem
leonards avatar

Jo en revisor hade varit trevligt, känns dock lite "lyxigt" just nu, men helt klart något för mig att beakta i framtiden! Tack ännu en gång för hjälpen kära WNare! Virtuell kärlek till er!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-13, 06:21 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Jo en revisor hade varit trevligt, känns dock lite "lyxigt" just nu, men helt klart något för mig att beakta i framtiden! Tack ännu en gång för hjälpen kära WNare! Virtuell kärlek till er!
OBS!!!

"Revisor" och "Redovisningskonsult" är INTE samma sak. Viktigt att förstå skillnaden.

En "revisor" arbetar ofta på en "revisionsbyrå", medan en "redovisningskonsult" normalt arbetar på en "redovisningsbyrå"!

Du får aldrig en "revisor" att göra din bokföring (det är förbjudet), revisorn "granskar" men en "redovisningskonsult" kan göra det fysiska bokföringsjobbet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-13 klockan 06:25
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017