FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej.
Jag skulle gärna ha era värdefulla råd och synpunkter kring huruvida det är smart att börja med ett kort verksamhetsår, okt - dec, eller att ha ett förlängt till nästa nyår 14/15? Påverkar det utdelningen på något sätt? Så vida jag förstått skall man äga aktierna den första januari för att vara berättigad till lågbeskattad utdelning. Med ett kort första verksamhetsår går det då att på stämman tidigt nästa år besluta om utdelning enligt förenklingsregeln eller är det uteslutet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett förlängt är det väl bästa. Då slipper du göra bokslut i år.
Tror inte det påverkar dina möjligheter till utdelning heller, men jag vet inte exakt vad som gäller första verksamhetsåret när det gäller utdelningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Det blir ingen utdelning för okt-dec oavsett.
Om du kommer att hinna med att faktiskt ha pengar som kommer in är det nästan att föredra att ha ett kort, eftersom det kan hjälpa dig gällande kreditvärdighet. Men det är bara relevant om du vet att det kommer att komma in pengar och bli vinst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag planerar inte att ta några lån första åren och pengar kommer komma in, kreditvärdighet känns inte så relevant då men givetvis kan jag ha glömt något sammanhang då det är viktigt. Tänker nog göra som jag planerat och ha ett långt eftersom det minskar administrationskostnaderna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Var väljer man förlängt första räkenskapsår egentligen? Har varken sett något alternativ vid registreringen av bolaget eller f-skatt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Man får tillgodogöra sig hela schablonutdelningsutrymmet pga okt-dec, men det är kanske oavsett kort, brutet eller förlängt räkenskapsår?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
"Större" (läs: "Mer erfarna") kunder som inte känner dig kollar dina siffror för att försäkra sig om att du inte kommer gå omkull om 2 månader. Etc. Jag skulle definitivt rekommendera att du kör ett kort räkenskapsår så länge du får in deg redan i år. Då börjar du med positiva siffror och dessa syns några veckor efter du skickat in årsredovisningen till Bolagsverket. När det gäller aktieutdelning så ska du äga aktier i bolaget per den 31 december för att kunna utnyttja 3:12-reglerna. Det är därför lagerbolagsförsäljarna har bråda dagar i mellandagarna... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Måste man meddela skatteverket på något speciellt sätt att man kommer göra bokslut året senare? Måste någon annan form av handling in iallafall är det jag undrar utöver de vanliga skattedeklarationerna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||