FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har en dedikerad server som jag skulle vilja utnyttja för att även ta hand om en av mina hemsidor för utökad prestanda. Jag har mina domäner hos en leverantör och hittills har jag angett mitt webbhotells namnservrar och på så sätt kopplat domänerna till rätt sida.
Jag undrar dock hur jag ska göra för att koppla en domän till en hemsida på min dedikerade server? Måste jag installera något för att få egna namnservrar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förslagsvis så låter du din domänleverantör sköta namnservrarna, det är vanligtvis gratis. När du har lagt in domänleverantörens namnservrar till domänen kan du därefter lägga in A och/eller CNAME poster som pekar mot din servers IP-adress. Detta gör du i webbhotellets DNS-sektion.
För att sedan din hemsida skall bli tillgänglig på nätet behöver du köra en serverprogramvara för HTTP, t.ex Apache eller Nginx (Linux) alternativt IIS (Windows). En fast (statisk) IP-adress från din internetleverantör till din server är att rekommendera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Oh är det så enkelt? Har redan webbsidor på servern via apache men ingen domän dit
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|