FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej gott folk,
Jag har för närvarande en .net domän som är exakt match och har en hel del år på nacken. SEOn är inte perfekt men den har en hel del länkjuice till sig samt en del undersidor som rankar bra. Är nu i färd att nylansera hela sajten, samma innehåll men nytt utseende och funktioner. Funderar därmed på att lägga den på en ny .se domän som då inte är exakt match utan snarare "ordet" istället för "ord". Hur skulle du gjort? Lägga upp nya innehållet på gamla .net domänen eller lägga sajten på en ny .se och redirecta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hade personligen lagt hemsidan på .SE och gjort en 301-redirect från .NET
Gillar inte generiska domäner för svenska hemsidor (så illa att man nästan inte ens vill använda sig av en .NU-adress) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Har du en stor och trogen publik skulle jag inte byta. Har du däremot mest söktrafik eller inte speciellt många medlemmar så håller jag med Kimppa.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är mest söktrafik så har inte direkt något stort varumärke i siten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är sidan på svenska? Då bör den ligga på .se-domänen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Japp den är på svenska.
Kom dock på en sak, hur ser Google på det här med duplicate content om jag för över befintliga sidor till ny domän. Räcker det med att tala om för Google i webmasters tools? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så om någon besöker: http://domain.net/example-url-here/ så görs det en 301-redirect till http://domain.se/example-url-here/ På så sätt vet Google om att sidan har flyttat till .se-domän och för de som besöker den gamla url:en kommer ändå inte på den rätta (nya) url:en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok tack spindeln.
Men hur blir det i fallet man har en kategori och annan struktur på länkarna. Exempelvis. gamla.net/sidan gamla.se/kategori/sida |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Håller med övriga. Kör på .se om du ändå har den
![]() Resterande 301: or kan du göra manuellt, antar att du inte har så många kategorier? Det kan ta lite tid men det kan det vara värt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ska förtydliga att .se domänen inte är exakt match.
På nya siten kör jag "inläggen" som en egen custom post type där custom-post namnet hänger med i URLn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|