FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min server blev nyligen utsatt för ett sabotage. I detta fall vet vi precis vem personen är och han är minderårig. Vi har även kontaktuppgifter till hans föräldrar och har flertalet BEVIS både i bildform och i serverloggarna.
Vi vet även HUR han har lyckats genomföra sabotaget. Det kan tyckas vara en långsökt historia, vilket det till viss del är, men så här gick det till: 1. Min syster spelade på en hemsida denna kille ägde. Lösenorden där var uppenbarligen INTE krypterade. 2. Han loggade sedan in med det lösenordet hon hade där på min systers Minecraft-konto. Detta konto hade vid det tillfället fullständiga administratörsbefogenheter på min server. 3. Han spred sedan dessa befogenheter till flertalet andra vänner och sig själv, och började sedan sabotera inne på servern. Hittills borde han ha gjort sig skyldig till att logga in på någons konto utan tillstånd. Allvarligt men ändå inte? Dock kommer det mer.. 4. Det killen gjorde var att också ge MINST 1 spelare ett uppgraderat konto. Vilket i vanliga fall kostar RIKTIGA pengar. Just detta borde väl kunna ses som ekonomiskt sabotage och borde tas ännu mer på allvar? Vi vet som sagt vem personen är. Han har själv på sätt och vis erkänt men säger att vi inte har bevis. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut och ju längre tid som går desto mer bevis tycks komma fram. Jag har försökt att nå hans pappa men han svarar inte. Jag ringde även hem till honom och då tror jag att denna pojke svarade.. så jag körde en undanmanöver. Det känns som vi har tillräckligt med material för att göra en polisanmälan. GM är dock väldigt ung, men kan det leda till ett förhör hos polisen för hans del i alla fall? Min server är mycket större än de flesta servrar och flera hundra spelare drabbas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fick nyss kontakta med killens pappa som direkt skulle kontakta sonen. Först trodde han att jag var en telefonförsäljare så tur att han inte la på
![]() Jag vill lösa detta enkelt, om killen inte fortsätter med det han håller på med så är vi nöjd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Då jag inte kan redigera mina tidigare inlägg så kommer en sista uppdatering: Hans mamma ringde upp mig och vi pratade ett bra tag om detta. Fick även prata med sonen om detta.. och det är väl mer eller mindre löst nu.
Dock synd att föräldrar inte förstår att saker som sker online kan vara lika allvarliga som om det sker utanför. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även om det kan tyckas vara en småsak så tycker jag det är härligt att se att folk reagerar och tar detta på allvar (både ni och pojkens föräldrar). Det är ett jäkla gissel med folk som tror sig få göra vad de vill bara för att de kan och för att det kanske brustit i säkerheten. Allt bara för att det sker på internet och inte i godisaffären.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som ärendet är utagerat och det är ju det viktigaste. Rent principiellt så är det frågan om olaga intrång. Exempelvis jag råkar av en händelse få reda på lösenordet till en kompis e-post och loggar in och kollar dennes e-posten lite då och då, jag gör mig då skyldig till dataintrång som är straffbart.
Nu är väl den beskrivna händelsen i lagens mening ringa, ett liknande fall där den skyldige inte är minderårig skulle nog inte leda till någon större påföljd att tala om. I detta fall med en minderårig skulle inte leda till någon påföljd. Mycket bättre att få en bra dialog med målsman. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag hade ett liknande ärende för ett tag sedan och gjorde en polisanmälan över olaga intrång. Det tog över 3 månader innan polisen började titta på ärendet och hörde av sig. De ville ha mer uppgifter gällande vissa saker.
Jag gav en del mer uppgifter och sa sedan även: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|