FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
I dagsläget finns det rätt så många e-butiker som är till salu. Om man som nybörjare ska köpa en istället för att starta från början, vad är viktigt att tänka på? Vilka är fallgroparna? Vad ska man undvika?
Ibland låter vissa butiker för bra för att vara sanna och då brukar det oftast vara så. ![]() Någon som har lite tips? Det kan vara allt från varumärke, ekonomi, produktens utformning m.m. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om det låter för bra för att vara sant, så är det i 103% av fallen så.
Köp inte en butik på Blocket. Köp inte en butik som är nystartad. Köp inte en butik som har "enorm potential". Nämns "potential" en massa gånger, hoppa över den butiken! Och glöm inte att den absolut största mängden butiker som säljs säljs av människor som INTE har plockat ut någon lön. Vilket betyder att om butiken visar vinst, så är det vinst INNAN ev lön till dig/någon anställd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lunarmys tog upp en hel del bra saker. Jag kan ju bida med något även om e-butiker inte är mitt främsta område. Men kolla inkomster över flera månader, besökarstatistik, är sidan okej eller är det många som skrivit negativa saker om den etc..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De flesta jag sett som säljer e-butiker har ite tagit ut någon lön och de räknar hela intäkten-varuinköpen som "vinst" fast de inte tagit ut någon lön.
Det är vinsten som man räknar den i aktiebolag, dvs efter varuinköp, löner och skatter som är styrande för vad butiken orkar generera för vinst. Vinsten i en litet företag är ofta väldigt osäker och så fort den byter ägare så kan den tappa marknadsandelar. Så att betala mer än 2-3 gånger verklig årsvinst är tveksamt. Den potential som finns är inget man som köpare ska betala för, det är ju den nya ägaren som får ygga upp detta potentiella värde. Har butiken ingen "potential" så är den ju inte på expansion utan tillbakagång. Anledningen till att många säljer är för att de insett att de tvingas lägga ner onödigt mycket jobb utan att få något ut av butiken. Så är det i de flesta fall av små ebutiker. Det finns dock lysande undantag, men de brukar sällan vara till salu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|