FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har hittills främst kört AdSense på den internationella marknaden men är nu på väg att lansera en ny sajt och undrar därför hur ni sköter situationer där butiker har flera olika affiliateprogram beroende på område. För att ta Amazon som exempel så finns det t.ex. tyska, brittiska, franska, amerikanska, etc. Samtliga kräver att man registrerar sig på deras unika program.
Den spontana lösningen vore någon form av script som känner av var besökaren kommer ifrån och justerar länkarna utifrån detta men det blir ett otroligt arbete att plocka fram samma produkt på en drös sajter bara för att få med samtliga länder. Några idéer eller är det helt enkelt något man får acceptera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske är fel ute men med annonsystem kan du ofta välja geolocation. "vem skall annonsen presenteras för"?
Open-x har denna funktion, men tror nog flera av de störra ad managerna har det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Googles annonsserver DFP har också den funktionen och är ganska smidig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Var beredd på att det kan finnas olika villkor och regler beroende på om det till exempel gäller tyska eller amerikanska Amazon. Det kan vara bra att kolla upp i förväg när du börjar ta in annonsörer från många olika länder. Oftast är det inte värt besväret att ta med annat än ett fåtal välrepresenterade länder utifrån din besöksstatistik. Övriga kan du troligtvis lika gärna fortsätta köra AdSense på, alternativt välja närmaste / mest lämpliga land från de största. Börjar du senare få fler besökare från något nytt land och du ser att det lönar sig kan du ta in nya annonsörer efterhand så slipper du lägga ner tid och energi i onödan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen. Bör förtydliga att min situation främst handlar om affiliate-länkar till produkter i löpande text. Det gör alltså att AdSense och externa annonsvisningssystem inte är aktuella.
Det är dock en väldigt bra poäng att börja med de länder man får majoriteten av besökarna från. Ingen mening med att fixa t.ex. tyska affiliatenätverk om där endast är en handfull tyska läsare. I övrigt så gäller det alltså att man kör den jobbiga vägen med ett geolocation-plugin och lägger till varenda lands affiliatelänk för produkten. Förståeligt egentligen även om det ger ganska mycket jobb. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|