Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Deklaration Enskild Firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-07, 14:15 #1
ovdahlberg ovdahlberg är inte uppkopplad
Read Only

Reg.datum: Jan 2012
Read Only

Standard Deklaration Enskild Firma

Startade en enskild firma i början av 2012 och satte en väldigt låg preliminärskatt som jag sedan betalt under årets gång. Detta eftersom att mina inkomster varierar väldigt mycket från månad till månad beroende på hur mycket jobb jag har haft tid att göra (studerar fortfarande).

Sen har jag alltid satt undan 50% + momsen av det jag tjänat på ett eget konto, bokfört alla inkomster och bara kört på så här under året.

Är helt ny på allt det här och funderar nu på hur man gör med bokslut och deklarationen. Har alltså inte gjort något bokslut för 2012 än... Antar att man redan skulle gjort det?

Sen angående deklarationen... Har ju betalat in en liten summa till skatteverket (preliminärskatten) men har tjänat betydligt mer än vad jag har betalt in.

Hur gör man nu för att korrigera det här och betala in allt som ska in? Är det lättast att gå till en revisor eller tror ni jag klarar det på egen hand?

Mvh Oliver
ovdahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 14:24 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Jag rekommenderar alltid att man ska gå till en kunnig redovisningsekonom (du behöver förmodligen inte gå till revisor). Kostar en liten slant, men du vinner på det i längden (om inte annat i bekymmer och egen tid)
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 14:48 #3
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Hej!

Deklaration för 2012 är du inte sen med, den har inte ens öppnat på skatteverket.se ännu.

Angående bokslut, om du inte har omsätt mer än 3miljoner så räcker det med ett förenklat årsbokslut.
Det fyller du enkelt i på skatteverket.se.
http://www.skatteverket.se/foretagor...klatarsbokslut
Om du loggar in när du fyller i det kan du senare när du gör din deklaration automatiskt hämta rätt siffror från bokslutet till NE bilagan i din deklaration. (Om du har en enskild firma kommer det automatiskt fram en NE bilaga när du deklarerar)

Jag tycker skatteverket löst det smidigt med sina webbtjänster för bokslut och deklaration. Bra förklarat och det mesta fylls i automatiskt om det går.

Det förenklade årsbokslutet ska du sedan skriva ut och arkivera med din bokföring.

Varför inte ta och pröva tjänsten för förenklat årsbokslut på skatteverket du behöver ju inte spara den utan kan testa fritt. Den öppnar den 19'feb för inkomstår 2012.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 15:27 #4
Read Only

Read Only

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Jag rekommenderar alltid att man ska gå till en kunnig redovisningsekonom (du behöver förmodligen inte gå till revisor). Kostar en liten slant, men du vinner på det i längden (om inte annat i bekymmer och egen tid)
Ja, du har nog rätt. Hade varit skönt att slippa den biten helt.

Citat:
Ursprungligen postat av backen Visa inlägg
Hej!

Deklaration för 2012 är du inte sen med, den har inte ens öppnat på skatteverket.se ännu.

Angående bokslut, om du inte har omsätt mer än 3miljoner så räcker det med ett förenklat årsbokslut.
Det fyller du enkelt i på skatteverket.se.
http://www.skatteverket.se/foretagor...klatarsbokslut
Om du loggar in när du fyller i det kan du senare när du gör din deklaration automatiskt hämta rätt siffror från bokslutet till NE bilagan i din deklaration. (Om du har en enskild firma kommer det automatiskt fram en NE bilaga när du deklarerar)

Jag tycker skatteverket löst det smidigt med sina webbtjänster för bokslut och deklaration. Bra förklarat och det mesta fylls i automatiskt om det går.

Det förenklade årsbokslutet ska du sedan skriva ut och arkivera med din bokföring.

Varför inte ta och pröva tjänsten för förenklat årsbokslut på skatteverket du behöver ju inte spara den utan kan testa fritt. Den öppnar den 19'feb för inkomstår 2012.
Okej, va lättande. Ska försöka göra bokslutet därigenom. När är det som deklarationen måste vara inlämnad senast?
Oläst 2013-02-07, 15:48 #5
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

andra maj
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 16:15 #6
Read Only

Read Only

Citat:
Ursprungligen postat av jake Visa inlägg
andra maj
Okej, tack så mycket allihop!
Oläst 2013-02-07, 20:02 #7
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Vad använder du för bokföringsprogram?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 21:12 #8
Read Only

Read Only

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Vad använder du för bokföringsprogram?
Använder mig av Zervant. Har inte så mycket att jämföra med men tycker att det fungerar kanon för det jag behöver det till
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017