FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Du kan skapa flera AB, ett som sköter underhåll endast. Det bolaget kommer endast ha skulder som du löser med stoppa in eget kapital på som inte är någon moms ändå.
Eller låt utländsks bolag äga eller sköta underhåll. Allt ju fixa till lite snyggt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Det ligger lite offtopic för min kunskap så jag måste komplettera lite grann. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
Har man då lite "otur" kommer rätten att tycka att det är *lite* märkligt att bolagen, som har samma ägare, har utfört tjänster utan att få betalt och anser att du har begått trolöshet eller bedrägeri mot fodringsägarna. Gå i fängelse, utan att passera Gå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Man kan ju göra som de stora bolagen gör för att dölja att de tar ut mer än de begränsade vinster som tillåts i själva bostadsbolaget. Där brukar hyresgästföreningen få frispel om det är mer än 5% vinst.
De har flera olika servicebolag som alitas av bostadsbolaget och där kan de ta upp större vinster, alla bolagen kan ägas av samma koncern men man får se till att ta upp vinsterna i varje skikt av bolag men att det i grunden är samma pengar som passerar genom flera filter, så syns det inte lika uppenbart att de tar ut en bra vinst av hyresgästerna. Det krävs dock en viss volym i fastighetsbeståndet för att det ska vara praktiskt möjligt med ett sånt upplägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Inte i någon av dessa modeller är vinst för bolaget ett större inslag. Tvärt om brukar det vara positivt om man kan visa vinst för det betyder att du har möjlighet att göra investeringar i dina fastigheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Anders måste säga att du har bra koll på det här med fastigheter. Äger du själv fastigheter eller hur kommer det sig att du har sån koll?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Nu har jag fått svar från skattmasen hur det ligger till, bifogar mina frågor och de svar jag fick:
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gillar hur du slänger ut frågorna rakt på sak i mailet Conny!
![]() Så vad säger Rose-Marie egentligen då? Att det inte har något betydelse ifall du hyr ut fastigheten som Aktiebolag eller privatperson. Gällande intäkter så bör det i fallet Ab bli vinstskatt och i fallet man hyr ut privat bli inkomst. Alltså mer skatt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
När man ställer frågor till servicejouren ska man vara kortfattad, konkret och saklig. Långa frågor får helt irrelevanta svar. Det är bättre att ställa korta frågor och återkomma med fler frågor om man inte fick det svar man önskade.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|