Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Från enskild firma till AB? Hemsidan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-24, 17:42 #1
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
Standard Från enskild firma till AB? Hemsidan?

Hej,

Jag har under ett par år haft en enskild firma där jag gjort diverse foto och videoarbeten mot betalning.
Separat från detta har jag även betalat kostnader för drift och utveckling av en hemsida på företaget, dock har inga inkomster kommit från hemsidan.
Jag har även inventarier såsom kameror, datorer, server mm för foto, video och redigering i enskilda firman.

Jag har nu startat ett AB där jag kommer att fakturera mina arbeten med foto och video och jag vill avveckla enskilda firman helt.

Hur kan jag göra med hemsidan framförallt, måste den säljas till AB eller kan den bara följa med?
Mina dator och fotoprylar, ska AB köpa dessa, hur ska de isf värderas? I bokföringen är allt avskrivet då de individuella kostnaderna för alla inventarier är mycket små.
Jag/Enskilda firman äger rättigheterna till tusentals bilder och filmer, hur kan dessa rättigheter föras över till AB?

Mycket tacksam för svar då detta känns knepigt...
LarsAgerstrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 08:00 #2
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Väldigt intressanta funderingar. Går själkv i samma tankar som dig och har fått lite olika svar när jag hört runt.

Du kan väl ändra ägarinformationen på hemsidan åtmisntone. Den behöver ju nödvändigtvis inte ha något värde och domän samt webbhotell är ju bara tjänster som du som sagt kan skriva över på Abt är min gissning.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 10:22 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
http://www.skatteverket.se/foretagor...800085368.html

Inkråmet från enskilda firman ges som en gåva till Aktiebolaget
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 13:33 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
http://www.skatteverket.se/foretagor...800085368.html

Inkråmet från enskilda firman ges som en gåva till Aktiebolaget
Man ska inte alls ge en gåva till aktiebolaget, det innebär att Aktiebolaget får 0 kr i ingångsvärde för tillgångarna, så det säger sig ju självt att det är vansinnigt.

Däremot ska aktiebolaget köpa inkråmet i den enskilda firman. Abt kan även ta över vissa skulder som den enskilda firman har.

Ägaren som säljer kan välja att upprätta en revers (skuldebrev) där aktiebolaget har en skuld till företagaren i den enskilda firman.

Viktigt att man upprättar ett korrekt köpekontrakt på inkråmet där man specificerar exakt vad som ingår. Specificera även alla förpliktelser som det nya aktiebolaget ska ta över.

Värdet på varje tillgång kan man ta upp det verkliga marknadsvärdet av begagnade inventarier. Har man ett lager så tar man upp inköpskostnaden (inkl fraktkostnader) som köpeskilling för lagret.

Tänk på att köpet av lagret inte räknas som enkostnad utan bara är en omflyttning i aktiebolaget balansräkning. Så då påverkas inte det egna kapitalet.

Köper aktiebolaget förbrukningsinventarier som ska kostnadsföras så får man se upp så inte det justerade egna kapitalet sjunker under 50% av aktiekapitalet.

Fundera även på om den enskilda firmans resultat ska hamna på exakt 0 kr så den avslutas helt och allt förs över till Aktiebolaget så verksamheten fortsätter oavbrutet där. Normalt har Aktiebolaget lägre vinstskatt (22%) än den enskilda firman, men det är viktigt att räkna på alla aspekter av affären så man lägger upp den på bästa sätt. Det är ju onödigt att skatt mer än man måste enligt lagen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-25 klockan 13:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 14:21 #5
Flitig postare

Flitig postare

Fortfarande gällande hemsidan/webbhotellet. Detta borde väl bara vara att byta ägarinformation på? Förutsatt att det inte är .nu domäner där det kostar en slant extra.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017