FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför är alla arbetsgivare så negativt inställda till att deras anställda (programmerare) jobbar på distans?
Känns jäkligt 1980 att sitta på ett kontor, det finns ingen anledning till att programmerare ska behöva sitta på ett kontor i Sverige med 10 minus utanför fönstret när all teknologi finns för att jobba på distans till exakt samma resultat som det ger att sitta på ett kontor. Personligen tror jag att minst 50% av alla svenska utvecklare kommer att utvandra till varmare länder inom 10 år |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med dig helt, tror även att många skulle må mycket bättre utav att knacka hemma.
Men det har väll med nån form kontroll att göra kan jag tänka mig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är tudelat. Om projektdirektiv är tydligt och vad som ska utföras under en period av utveckling ser jag (som arbetsgivare) inget bekymmer med att utvecklare (eller andra konsulter för den delen) arbetar hemifrån.
Däremot kan det i vissa verksamheter ställas krav på medarbetare att de behöver finnas på plats viss tid eller heltid eftersom mycket av det som ska levereras kräver kontakt medarbetare emellan. Detta genom att bara finnas lätt tillgänglig för frågor (där messengertjänster inte är tillräckliga) eller helt enkelt genom längre projektmöten där lösningar diskuteras på djupet. Videolänk kanske vissa säger, men det är inte funktionellt i alla lägen (men vissa). Kan vi vända på frågan, vad är det som gör det viktigt att sitta i hemmet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag har arbetat på distans större delen av runt 10 år nu. Jag har hittat en hel del både nackdelar och fördelar, som också har upplevts olika starkt under olika perioder och förutsättningar. Med största sannolikhet är de också väldigt varierande från person till person.
Fördelar - Du kan alltid skapa lugn omkring dig, eller liv och rörelse om det är vad du behöver. - Du kan välja var du vill bo. - Du kan lättare anpassa arbetstider lite grann iallafall. - Du har bekvämligheten såsom du vill ha den. Eget kontor, hemmakontor, i soffan, på ett kafe. - Du blir inte lika lätt störd. Nackdelar - Det är något svårare med samarbeten. Chattar är bra för vissa saker, telefonkonferenser fungerar alldeles utmärkt för mycket, men du kan aldrig komma ifrån att face to face ofta är det bättre alternativet. - Det kan vara svårare att få den sociala kontakten, vid kaffeautomaten eller vid en liten paus för att komma igång igen. Själv arbetar jag mest i ett delat kontorslandskap nu för tiden. - Gör man saker som tar tid utan synliga resultat och uppdragsgivaren saknar tekniska kompetensen att inse det så krävs mycket mer tillit. Ingen ser dig sitta och nöta på det. Detta upplevs också av de flesta som jobbar på distans oavsett om det finns någon misstro alls hos uppdragsgivaren. - Det kan vara svårt att få rätt "gå till jobbet"/"vara ledig" uppdelning av dygnet vilket gör att man inte kopplar av lika lätt. Om uppdragsgivaren kräver någon tillgänglighet utanför arbetstid förstärks det snabbare. Det kan också göra att man får svårare att hitta koncentrationen och motivationen för arbetet. Speciellt när man har privata laster att dras med tror jag denna faktor är väldigt farlig. Personligen tror jag inte att det kommer ske någon större migration till att arbeta på distans, möjligtvis en liten ökning. Större andel bland entrepenörer och frilansare dock. Däremot så tror jag att vissa av problemen med kommunikationen kommer dyka upp på många fler arbetsplatser i och med att man kommer arbeta mer med outsourcing och geografiskt utspridda team. Ledning och core hemma, resten i ett låglöneland med någon eller några utflyttade dit. Men kommunikationsproblem löser man genom andra kommunikationsmönster - det är inte direkt rocket science.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Största fördelen: Tidsaspekten. Med 40 min resväg enkel resa, dörr till dörr, vilket är vanligt blir det 26h i månaden i tidsbesparing. Kör man 30 min lunch på det så är det ännu mer (bränner sällan 1h på lunch hemma), och då räknar jag inte in energibesparingen hos individen. Kostnaden för resande minskar även.
Största nackdelarna: Sociala delen, den personliga utvecklingen och missade möjligheter (tex att visa framfötterna). Finns många fler saker. Detta är dock de saker jag upplever är svåra att ändra på/kompensera för med rutiner/rutin och god vilja. Senast redigerad av Björn den 2013-01-16 klockan 23:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har inget emot varken distansarbete eller arbete på plats men det kräver onekligen lite mer av bägge parter för att få distansarbete att fungera lika bra. Återigen så är det olika från person till person.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-16 klockan 23:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen tror jag att båda parter tjänar på flexibilitet. När man jobbar på kontoret brukar det vanligtvis bli så att man jobbar sina 8 timmar sen går man hem då familjen oftast äter vid samma tid varje dag osv, däremot när man jobbar hemifrån blir det ofta att det kan bli 9-10 timmar istället innan dagen är slut bara för att man inte vill stänga ned innan man har löst det man håller på med.
Men det här gäller nog även utanför jobbet. Ett leende ger ett leende tilbaka, ett skratt ger ett skratt, flexiblitet ger flexiblitet. Likaväl som att man blir butter av en butter människa, tappar humöret när omgivningen är på dåligt humör, man vill inte vara flexibel när man inte får flexibilitet tillbaka osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror inte det är bra att sitta hemma dygnet runt, man behöver komma till jobbet, diskutera problemlösning med sina kolegor, och snacka privata saker på lunchen.
Jag brukar köra några dagar i månaden hemma, oftast i kombination med att det är mycket att göra så man kan "grotta ner sig", men aldrig mer än 1 dag. En annan grej som jag tror spelar lite roll är att det skall "se fullt ut" när det kommer kunder. Tror nästan det är en viktigare grej än att chefen skall ha koll på en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
på tal om att jobba på distans. har ni läst den här?
http://thenextweb.com/shareables/201...ch-cat-videos/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På en tidigare arbetsplats jag hade uppmanade man till att arbeta hemma. Om man var i ett pressat projekt så hade vi något som kallades "fokusdagar". På fokusdagar så sattes det lappar upp på dörren (till det delade kontoret) att man hade just fokusdag, vilket betydde att man inte gick in i rummet och frågade/störde om det inte var absolut nödvändigt.
På just fokusdagar var det mer än välkommet att jobba "bortifrån" just för att det var enklare att skärma av. Just vid utveckling av olika slag skulle jag för egen del vilja påstå att jobba en timme hemma är som att jobba tre timmar på kontoret i effektivt arbete. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|