Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Affärsresa med sambo?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-26, 19:38 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Nykomling

Standard Affärsresa med sambo?

Jag och min sambo (och min dotter) ska åka till USA i vår och jag vill dra av resan på mitt AB för mig och sambon då det kommer göras inköp och besök hos leverantörer. Det är klart att det inte är 100% business, men jag hade inte gjort resan privat annars och vissa saker måste göras på plats. Min sambo är mitt viktigaste bollplank när det gäller mitt företag även om hon inte på något sätt jobbar avlönat. Däremot håller vi på att starta ett "dotterbolag" som hon ska sköta, till detta behöver vi inspiration och hitta leverantörer osv.

Jag reser rätt mycket så tänkte inte att det skulle vara något problem. Men nu säger revisorn att jag bara kan dra av sambons resa om jag har något speciellt skäl och att jag måste skriva en reseberättelse, vilket jag aldrig gjort innan.
Det borde väl inte vara något problem ?! Men inspiration, det känns som det är svårt att få ner i en reseberättelse...
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-26, 22:23 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Du ska logga 6 timmar arbete per dag. Sambons resa tror jag du ryker på i revision oavsett. Låt henne bo gratis på hotellet men ta flyget privat.

Såhär gör man en journal:

08.00-09.00 möte med peter pan om hans gröna byxor
09.20-12.00 besök på peter pans fabrik
12-13 affärslunch med lilla vätten på peter pans fabrik.vi pratade om små byxor

Bla bla bla...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-26, 22:37 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Du ska logga 6 timmar arbete per dag. Sambons resa tror jag du ryker på i revision oavsett. Låt henne bo gratis på hotellet men ta flyget privat.

Såhär gör man en journal:

08.00-09.00 möte med peter pan om hans gröna byxor
09.20-12.00 besök på peter pans fabrik
12-13 affärslunch med lilla vätten på peter pans fabrik.vi pratade om små byxor

Bla bla bla...
Haha, tack för ett gott skratt en grå måndag!

I ett tidigare bolag var vi på affärsresa i Hongkong, dock utan att föra journal. Efterkommande skatterevision hade inga synpunkter på detta.

Men jag tycker nog man ska ta det säkra före det osäkra och göra som Dan beskrev
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-26, 23:31 #4
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Jag hade revision som granskade mina resor. De tyckte jag var i newyork lite ofta men att mina journaler var skolboksexempel och omöjliga att anmärka på. Utan dem hade jag haft det jobbigare.
Oläst 2012-11-27, 08:41 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
En variant:

Styrelseledamot och suppleant i AB. Konferensresa för sådana? Ledamoten är 100%-ägare och inte VD.

Någon input på det?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 09:24 #6
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Den allmänna regeln är att alla kostnader för att förvärva och bibehålla intäkter är avdragsgilla.

En konferensresa till tomelilla wärdshus är säker rätt lätt att få igenom men las vegas i en vecka däremot inte.

Tråden verkar ha bytt fokus lite till vilka reseförmåner som juridiskt kommer genom att ha ett aktiebolag det finns inga sådana, allt handlar om hur mycket man vill fuska och riska i en revision. Resor ska gagna företaget inte personerna som reser.

Senast redigerad av ztream den 2012-11-27 klockan 09:27
Oläst 2012-11-27, 11:51 #7
Nykomling

Nykomling

Men hur räknas egentligen inköp, jag har tex en leverantör som inte skickar utanför USA, å jag måste åka dit och få varorna levererade. Så jag måste vänta in leveransen också. Och sen köper jag saker som är så pass billiga att köpa på plats och inte få skickade så bara postkostnaderna hade varit mer än hela resan. Så det gynnar ju företaget ekonomiskt ?
Oläst 2012-11-27, 13:04 #8
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det låter inte rimligt du bör kolla upp andra fraktlösningar då. Tullar och momsar du varorna i gränsen så du har bevis på införseln?

Gissar du bara stannar och tar emot varorna på ett lagerhotell eller fraktterminalen på flygplats. Att du bor fem nätter på hotell är inte rimligt med denna anlednig till resa. Då ska du förmånsbeskattas för allt som ej är jobb.

Ska din sambo med för att bära varor? Billigare att köpa extravikt på en passagerare då.

Skv är inte idioter och du är skyldig tills du bevisar motsatsen. Ska du fuska så gör det ordentligt istället då med rimliga förklaringar. Tänk sen på att skv inför en revision redan läst denna tråden och din facebooksidas bilder (de visste allt om min blogg och kunde cotera vad jag sagt)
Oläst 2012-11-27, 13:08 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Skaffa företag i ett vettigt land istället för slippa den statliga maffian hela tiden.

Så slipper du få problem bara får du råkar köpa en extra kaffe på en resa och få straffknull för det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 13:43 #10
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det låter inte rimligt du bör kolla upp andra fraktlösningar då. Tullar och momsar du varorna i gränsen så du har bevis på införseln?

Gissar du bara stannar och tar emot varorna på ett lagerhotell eller fraktterminalen på flygplats. Att du bor fem nätter på hotell är inte rimligt med denna anlednig till resa. Då ska du förmånsbeskattas för allt som ej är jobb.

Ska din sambo med för att bära varor? Billigare att köpa extravikt på en passagerare då.

Skv är inte idioter och du är skyldig tills du bevisar motsatsen. Ska du fuska så gör det ordentligt istället då med rimliga förklaringar. Tänk sen på att skv inför en revision redan läst denna tråden och din facebooksidas bilder (de visste allt om min blogg och kunde cotera vad jag sagt)
Fast vissa leverantörer, speciellt i USA, vill bara ha och göra med UPS och Fedex, 4000:- för 20kg eller vad det var för hutlöst sist..
Jag är expert på extrabaggage, reser ofta med 3-4 väskor och väljer flygbolag därefter men mer än så går inte in i en taxi inkl mig själv. Men jag vill inte göra avdrag för att min sambo ska bära väskor, det är inte det det handlar om.
Ja men jag vill ju veta vad som gäller, jag försöker inte göra avdrag för en charterresa som "inspiration" som jag hört andra göra. Jag är i princip för snål för att åka någonstans där jag inte samtidigt tjänar på att åka.
Och jag har ju en revisor av en anledning, för jag har inte tillräckligt med erfarenhet själv. :P
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017