FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man kan såklart planera för olika driftmiljöer om man vill men det brukar inte vara lönt eftersom man sällan flyttar projekt till en annan miljö än den man utvecklat för. Man måste dra gränsen nånstans och koda utifrån det som är känt.
Notera att jag inte försvarar eller på något sätt tycker att loopar eller rekursiva anrop som kopplar upp sig mot en databas är något som borde finnas i produktion. Ville bara få det sagt eftersom jag inser att det inte framgår. Connys kodexempel skulle jag alltså inte använda mig av, dock kan man göra samma sak direkt i databasen istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att lägga hanteringen i databasen med en struktur såsom föreslagits i denna tråd är fullt acceptabelt - om databassystemet stödjer rekursiva frågor (som t ex MSSQL, Oracle och PostgreSQL gör, men inte MySQL). I MySQL blir det mest bara jobbigare och krångligare än att använda nested-set modellen - men det blir mer en smakfråga. Att ha strukturen som i tråden och vid varje skrivoperation lägga in denormaliserade sökvägar i tabellen är också fullt acceptabelt.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tog efter din kod, den va enkel att förstå
![]() function writeParents($fid) { $check_parent = mysql_query("SELECT parent FROM forums WHERE id = {$fid} && parent != 0"); if(mysql_num_rows($check_parent) == 0): return false; else: $new_parent = mysql_result($check_parent, 0, "parent"); writeParents($new_parent); echo " - <a class='orange' href='".ROOT."forum.php?id=".mysql_result($check_p arent, 0, "parent")."'>". mysql_result(mysql_query("SELECT name FROM forums WHERE id = '".mysql_result($check_parent, 0, "parent")."'"), 0, "name")."</a>"; endif; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kul att du löste ditt problem även om lösningen i sig i stort sett är den sämsta tänkbara varianten. Förstår att det blir som det blir när inte fler bidrar med konkreta kodexempel. Det är ju trots allt ett väldigt bra sätt att lära sig när man är nybörjare inom programmering.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat: