FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag undrade ifall man får scrapa sidor hur som helst. ex. http://www.inteminsida.com/getPnr=XXXXXX-XXXX retunerar en XML med en massa personuppgifter, ex namn, adress osv osv. Jag skulle behöva dessa uppgidter till min sida. får jag skapa en tjänst som scrapar inteminsida.com's XML och använda den? (sidan jag utvecklar är för en intranät så sidan kommer vara lösenordskyddad för vanlige internetanvändaren) finns det något sätt inteminsida.com kan ta reda på detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får ju inte tömma deras databas på uppgifter utan tillstånd om dom inte skriver att uppgifterna är fria att använda.
Dom kommer ju se att en host gör extremt många frågor, har dom vettig kodat system så ska dom blockera dig efter visst antal gånger med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I exemplet ovan skulle ja säga att katalogskyddet gäller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, det får man inte.
Är det inte alltför många URL:r går det att skrapa dem utan att det går att upptäcka. Är det många blir det ganska enkelt att se samband om man övervakar loggarna. Vet dock inte hur vanligt det är att man gör det. Du har väl ett annat problem också iom PUL? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ta alltid för vana att fråga innan du skrapar. Många gånger är folk intresserade av samarbeten och då kanske du tom slipper skrapa - det kanske finns ett färdigt api :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Standard SPAR uppgifter är ju samma, inget unikt. Så i grunden kan man juridiskt aldrig hävda att uppgifterna är stulna.
Närmaste är väl om dom kan bevisa att dom kommer från loggar från servern, men om det inte är några unika uppgifter kan det vara problematiskt ändå. Men beroende vad för uppgifter man är ute efter så finns det färdiga register att köpa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |