Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flashback.org

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-24, 19:09 #1
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Question Flashback.org

Hur är statusen på detta forum idag?
För några år sen var det ju nästan kriminellt att logga in där men nu ser man ju referenser till forumet både här och där i "respektabla" medier.
Frågar för att det förs en del diskussioner om just det forumet med en del av mina utländska affärskompanjoner just nu!
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 20:22 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Jag glömmer aldrig 1996 när jag började första året i gymnasiet. SO-läraren (råsosse
f.ö.) varnade oss för Flashback och sa att alla nazister hänger där.

Visst har saker och ting förändrats bland journalisterna sen dess!
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 20:29 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag glömmer aldrig 1996 när jag började första året i gymnasiet. SO-läraren (råsosse
f.ö.) varnade oss för Flashback och sa att alla nazister hänger där.

Visst har saker och ting förändrats bland journalisterna sen dess!
Usch, så hemskt, en sosse som lärare, nästan lika illa som om han hade varit moderat

Det är egentligen inte så mycket som har förändrats sedan dess. Det är fortfarande en samlingsplats för extremister i alla riktningar (oavsett om det gäller politik, droger, sex eller något annat). Den enda skillnaden är egentligen att de som växte upp med Flashback nu blivit vuxna och är medvetna om att det inte var fullt så hemskt som vissa påstått. Därmed får det ett visst utrymme i traditionell media idag även om det nog ändå är ganska sällan man refererar till Flashback. Det som sågs som extremt tidigare kan också vara mer rumsrent idag vilket kan vara både positivt och negativt.

Själv skulle jag dock inte gråta ifall eländet försvann för gott Inte för att jag bryr mig så mycket om någon köper sex eller röker på då och då utan främst för att man i praktiken skapar samlingsplatser för alla extrema grupperingar i samhället, legitimerar kriminell verksamhet, tillåter publicering av känsliga personuppgifter rörande brottsmisstänkta och brottsoffer osv.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-08-24 klockan 20:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-25, 07:10 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Flashback attraherar ALLA typer av människor (från "mellanstadiet-dropouts" till doktorander), men det är som vanligt galenpannorna som utmärker sig. I ärlighetens namn diskuteras nästan allt där, men media (och vi bloggare etc) fokuserar förstås på trådarna om brott, droger och extrem politik. Trådarna om motorsport eller valpuppfödning förblir intressanta bara för de involverade. ;-)

Jag tycker fenomenet är intressant eftersom det är faktiskt råder en demokratisk (oberoende av skolning, politisk hemvist och ekonomisk situation) variant av yttrandefrihet som inte existerade på samma sätt innan internet (och Flashback). Däremot kan jag tycka att publiceringen av folks namn och personuppgifter är tveksam och irrelevant i många fall. Dock modereras väl sånt i större utsträckning nu, eller?

Själv har jag glömt mitt användarnamn, men det skall erkännas att jag kikar in emellanåt när jag är sugen på att snaska i (eller bedrövas av) något skvaller som att någon artist drämt ett blockljus i bakhuvudet på sin sambo etc. Det är lite tragikomiskt, men erkänn, jag är inte ensam?!

Ps. Jag erkänner även att mitt stundom uppvaknande intresse för diverse skvaller/sensationsjournalistik går stick i stäv med min åsikt att man borde vara restriktiv att publicera ickedömda personers personuppgifter. ;-/

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-08-25 klockan 07:21
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-25, 17:47 #5
Webmasterpros avatar
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem
Webmasterpros avatar

Reg.datum: Sep 2008
Flashback, Sveriges kunskapsdatabas. Har hängt där ett antal år nu, och detta är ett av få forum i Sverige vart man får välformulerade intelligenta svar på sina funderingar. Riktigt bra forum som bland annat hjälpt ett stort antal journalister att knådat ihop sina artiklar! När någonting händer lokalt t.ex, så dyker det direkt upp på Flashback.

Självklart finns det nazister och personer med extrema åsikter på forumet, men jag brukar ignorera dessa typer. I övrigt så är forumet bra enligt mig, man hittar alltid någonting intressant att läsa om.

Svenska folket är mer okej med Flashback än förut också, detta kan man tydligt se då forumet till och med tas upp i en serie som Solsidan...
Webmasterpro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-26, 10:03 #6
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Flashback är väl det forumet som har överlevt forum döden. Det finns alltid journalister som vinklar Flashback till hemskada på jorden, men å andra sidan har dessa journalister en dold agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Hur är statusen på detta forum idag?
För några år sen var det ju nästan kriminellt att logga in där men nu ser man ju referenser till forumet både här och där i "respektabla" medier.
Frågar för att det förs en del diskussioner om just det forumet med en del av mina utländska affärskompanjoner just nu!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-26, 10:05 #7

Det finns folk som är kommunister på Flashback också. Jag tro inte så många är nazister på flashback, däremot finns väl en vissa trötthet där ute över den övergenerösa asylpolitik som bedrivs av vår regering.

Citat:
Ursprungligen postat av Webmasterpro Visa inlägg
Flashback, Sveriges kunskapsdatabas. Har hängt där ett antal år nu, och detta är ett av få forum i Sverige vart man får välformulerade intelligenta svar på sina funderingar. Riktigt bra forum som Debland annat hjälpt ett stort antal journalister att knådat ihop sina artiklar! När någonting händer lokalt t.ex, så dyker det direkt upp på Flashback.

Självklart finns det nazister och personer med extrema åsikter på forumet, men jag brukar ignorera dessa typer. I övrigt så är forumet bra enligt mig, man hittar alltid någonting intressant att läsa om.

Svenska folket är mer okej med Flashback än förut också, detta kan man tydligt se då forumet till och med tas upp i en serie som Solsidan...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-26, 11:40 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Webmasterpro Visa inlägg
Flashback, Sveriges kunskapsdatabas. Har hängt där ett antal år nu, och detta är ett av få forum i Sverige vart man får välformulerade intelligenta svar på sina funderingar. Riktigt bra forum som bland annat hjälpt ett stort antal journalister att knådat ihop sina artiklar! När någonting händer lokalt t.ex, så dyker det direkt upp på Flashback.

Att Flashback nämns i en komediserie i TV4 innebär knappast att svenska folket är mer okej med Flashback Journalistiken i Sverige idag är tyvärr ett ganska sorgligt kapitel så det är väl bara ett ytterligare tecken på den negativa utveckling som skett där under de senaste tio åren.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-08-26 klockan 11:43
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-26, 14:25 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Saken är att Flashback är väldigt öppet forum, där man kan diskutera allt.

Sedan finns ju det väldigt blandning av folk, du kan hitta dom mest sjukaste personerna där som antagligen borde sitta någon annan stans. Och även dom mest extrema inom vissa områden.

Men finns ju även en del smarta folk som har kunskaper, sedan ser jag inte något problem med forum del som handlar om droger och liknande. Inte precis det löser något att dölja sanningen.

Men ni kanske mins personen som gjorde självmord på Flashback, ibland så går det verkligen över gränsen.

Sedan har man ett eget val, man behöver inte läsa trådar man inte tycker om.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-26, 18:53 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Jag är inte själv aktiv på Flashback, men jag besöker forumet flera gånger varje veckan.

Jag håller med om att Flashback kändes mer "förbjudet" förr och att det idag är mer mainstream. Med mainstream menar jag inte att folk som hänger där ger uttryck för mainstream åsikter. Utan att det är mainstream att besöka Flashback.

Jag gillar att Flashback inte riktar sig till en enskild grupp. Normalt så håller kommunister till på forum för kommunister, rasister på forum för rasister, webmasters på forum för webmasters, osv. Men Flashback är ett ultraliberalt forum som inte bara riktar sig till ultraliberaler. Ingen blir avstängd ifrån Flashback därför att han/hon har "fel" åsikter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017