Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur fungerar hyrbutiker?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-26, 17:15 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Så länge du inte ska erbjuda unika anpassningar för varje kund så har du ju samma kodbas för alla.

Om det sedan är upplagt så att alla använder samma filer eller att varje kund har en egen uppsättning filer spelar ju inte så stor roll. Det kan ju också vara en kombination med länkade kataloger etc på webbservern.
Det går ju alldeles utmärkt att erbjuda unika anpassningar för enskilda kunder även om man använder samma kodbas precis på samma sätt som jag kan låta en användare bestämma vilken färg länkar och text på min sida ska ha.
Gammal 2012-06-26, 20:58 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Ett sätt att ha gemnsam kodbas och då ha en databas med individuella parametrar för varje webbshop man hanterar i systemet. Då har man både gemnsam kodbas men även anpassningsmöjlighet för varje enskild webbshop. Man måste dock tänka igenom vilka anpassningar man ska erbjuda så man bygger strukturen i sin databas på ett bra sätt så den klarar att hantera dessa anpassningar.

Typexempel är ju val av tema, färger, använda olika plugins, ställa in namn på webbshoppen, artikelregister, meny/navigering, produktkategorier, placering av olika "komponenter" i sin layout.

Textalk har ju massor av inställningsmöjligheter som går att anpassa och de lagras säkerligen i en databas.

Man kan se att alla ordrar lagras i samma databas för de har en gemensam nummerserie för alla kunderna. Samma sak med kundnummer.

Det är ganska enkelt att åstadkomma, denna individuella anpassning.

Man behöver i princip bara ha en extra kolumn för varje tabell i databasen som anger vilken webbshop det är och den kolmunen måste vara en del av primärnyckeln. Sen måste man i alla SQL-frågor skicka med WebShopID på den webbshop man för tillfället hanterar. Då kan man hantera allt från en och samma databas om man vill det, vilket är ganska smidigt.

Man har dock flexibiliteten att flytta ut enstaka webbplatser till en egen server om man skulle vilja det. Det kan hända om vissa webbplatser kräver mycket prestanda.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2012-07-04, 01:52 #13
sca sca är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Medlem

Ursäkta att mitt svar har dröjt i denna tråd.

Men era svar är värdefulla. Vad jag funderar på är hur wordpress-bloggarna fungerar när det gäller uppdatering av dess mjukvara. Går det att enbart lösa med php-kodande en sådan funktion eller krävs det annat scriptande?

ConnyWesth: Om man skulle följa ditt råd (vilket också skulle vara rimligt). Skulle en sådan lösning vara mer/mindre komplicerad än någon annan lösning, eller vad tror du, eller för den delen övriga läsare ?
sca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2012-07-04, 08:22 #14

Mitt förslag är lite svårare att starta med eftersm det kräver att du tänker igenom vad du sla erbjuda från början, men det blir enklare att underhålla för leverantören. Så vid volymförsäljning är det en bättre lösning. Men man tappar lite i flexibilitet i anpassningarna.

Så det hela beror på vad man vill ha för mål med sitt upplägg. Du måste bestämma dig för vilket som är viktigast;

- Att ha maximal anpassningsbarhet per webbshop (dyrare underhåll, enklare start)
- Att ha en enklare administration (enklare och billigare underhåll, men svårare start)

Detta är två helt olika strategier som man måste välja mellan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2012-07-04, 12:37 #15
Medlem

Medlem

ConnyWesth: vet du med dig om båda lösningarna används idag och i såfall av vilka? Textalk vet jag ju. Men när jag kollat runt lite så är jag inte helt hundra på vad andra har för lösning....
Gammal 2012-07-04, 13:49 #16
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
De flesta som erbjuder hyrbutiker har nog garanterat ett centralt system där det fungerar på det sättet som Conny beskriver högre upp. Alla delar samma databas, och man använder ett unikt id för att identifera vilken shop som tillhör vilken användare.

Det är inte speciellt svårt att koda, och det går att anpassa för varje enskild kund om man har ett bra templatesystem.

Skulle man behöva skala upp en enskild kund så finns det även lösningar för det.
Gammal 2012-07-04, 13:55 #17
Medlem

Medlem

Okej, men när jag kollat runt så har t.ex. starweb en installationsfas på upp till två dagar, medans med textalk låter en komma igång direkt. Varför skulle det ta så lång tid för starweb om dessa har ett centralt system och att det då borde gå att komma igång direkt etc....
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017