Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa varor av sambo - tillåtet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-16, 17:14 #1
magnusasb magnusasb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Standard Köpa varor av sambo - tillåtet?

Hej,

Jag har lite produkter som jag tidigare sålt som privatperson. Nu har sambon startat företag och tänkte sälja dom till henne istället. Är det tillåtet att jag säljer varorna privat till min sambo (vet att moms och dylikt inte räknas när det är företag - köp - privatperson) eller får man göra på något annat sätt?

Tänkte eftersom vi bor på samma adress om det blir något problem.

Tack på förhand!
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-16, 18:25 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Hur ofta sker det? Är det regelbundet kanske det är dags för dig att starta företag också. Det är normalt inget problem att sälja mellan företag som ägs av sambor, så länge som priset är "marknadsmässigt".

Som privatperson beror det på hur omfattande det är. Sker det enbart vid enstaka tillfällen (typ 1-2 ggr per år) och till mindre belopp (gissningsvis tolkar jag det som om beloppet är under 5000 kr/år eftersom det är gränsen för direktavskrivning för microföretag).

Risken är att skattmasen (miss-)tolkar det hela som förtäckt lön. Det sker ju först efter revision men det brukar bli riktigt dyrt.

Har ni båda bolag (KB/HB/AB) så är det absolut inga problem, då kan ni göra miljardaffärer mellan era respektive bolag.

Men som ett direkt svar på din fråga om det är tillåtet så; Ja det är tillåtet, i princip allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Däremot så kan skattmasen ha synpunkter och tycka att vissa saker är lön.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-16 klockan 18:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-16, 18:40 #3
Medlem

Medlem

Tack för svaret. Jag har tidigare sålt prylar och redovisat allting korrekt som hobbyverksamhet. Ingen avsikt att vara skattesmitare på något sätt. På grund av annan anställning så har sambon startat firma då jag inte har möjlighet till det pga att det kan anses som konkurrerande verksamhet.

Därför vill jag nu sälja bort varorna till henne istället så hon kan sälja dom via sin firma nu istället. Det handlar om belopp runt 4000 kr totalt i så fall. Samma pris som jag betalat för dom från första början. Inget begagnat, bara nya varor.

Det kommer vara det enda inköpet från mig. En engångsföreteelse. Allt annat görs från leverantörer sedan.

Som det ser ut nu har två försäljningar gjorts. Och det med varor som ännu inte är inbokade i företaget som jag måste "få in" i hennes företag nu tänkte jag.

Vilket är bäst tro?
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-16, 21:46 #4

Om det rör sig om beloppet 4000 kr så ser jag inga problem med detta. Skriv kvitto bara så ska det inte vara något problem.

Men har du kvitto kvar från när du köpte dessa varaor så kan du lämna dem till dinsambo i samband med köpet så kan du ta det som UTLÄGG för din sambos företag, då kan hon dra av momsen om hon får dina kvitton.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-16 klockan 21:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017