FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Är det möjligt att starta ett företag i utlandet, och sedan driva detta ifrån Sverige, lagligt? Till exempel genom att betala svensk skatt? Kan man i sådant fall göra detta utan att allmänheten får reda på vem som står bakom företaget? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men ska man gå via lagtext så nej. Du obegränsad skatteskyldig om du bor i Sverige. Du kan exempelvis starta utländska bolag där andra personer står ägare, och aktierna ägs av en trust. Annars finns ju alternativet köpa det som tjänst av utländska bolag, du förlorar 10-25% i avgift resten får du ut i kontanter eller liknande. Finns väldigt många större företag som gör det så, konsultfakturor och liknande som går via utländska bolag några varv. Alternativ lån/leasing med hög ränta. Men bästa är ju att flytta från Sverige och göra det helt lagligt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det borde väl gå bra att starta en filial till företaget i Sverige och betala ut lön till dig och på så sätt svensk skatt. Övrig vinst går till utlandsbolaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för era svar!
För att förtydliga, har inga som helst ambitioner att smita undan skatt - är snarare så att jag inte vill att allmänheten ska känna till alla sidor jag äger. Som jag förstått det är detta OK? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|