Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ni med webshop - hur skickar ni era brev/paket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-29, 18:24 #1
magnusasb magnusasb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Standard Ni med webshop - hur skickar ni era brev/paket?

Hej

Sambon har nyligen startat eget och kommer sälja diverse elektroniktillbehör på nätet. Tidigare när hon sålt på Tradera har man skickat som vanligt, ej spårbart brev. Men nu tänkte hon skicka det via Postens "skicka lätt" via hemsidan, då brevet är spårbart. Det som jag funderar på är när hon ska lämna in breven till ombud. Ponera att det är 30-50 brev som skickas samtidigt - att lämna in en hel säck med brev på Ica Maxi som är Postombud verkar lite konstigt. Lämnar man det verkligen så som företag? Om dom ska scanna alla brev så att de kan spåras kommer ju ta tid isf. Hur gör ni?
Det finns ju Posten Företagcenter och dylikt.

Skulle uppskatta om någon förklarar hur det går till. Hur många brev som skickas varje dag kan variera och kommer vara lite färre nu i början
med.
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-29, 19:14 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Postombud (typ ICA) är mest för privatpersoner. Som företag så lämnar du in dina försändelser till Postens Företagscenter, eller bokar hämtning.

Skicka Lätt har jag ingen erfarenhet av. Men paket bokar du hämtning för. Det ingår i ordinarie pris när du skickar paket som företag. Varubrev, brevpostförskott, REK och andra brevtjänster kan du boka hämtning för (men det kostar extra), eller så kan själv lämna in dem på Postens Företagscenter.

Pacsoft och Unifaun Online är den mjukvara som är vanligast att använda vid försändelser med Posten och för utskrifter av adressetiketter med Porto Betalt. Följesedlar (som är underlag för fakturering) skapas elektroniskt.

Du kan antingen ringa till, eller besöka, ditt lokala Företagscenter. De kan besvara alla frågor och hjälpa er, så att ni kommer igång.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-29, 20:31 #3
Medlem

Medlem

Okej. Då ska jag be henne kolla med företagscentret. Tack för det utförliga svaret, det uppskattas verkligen!
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-30, 13:58 #4
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Postombud (typ ICA) är mest för privatpersoner. Som företag så lämnar du in dina försändelser till Postens Företagscenter, eller bokar hämtning.

Skicka Lätt har jag ingen erfarenhet av. Men paket bokar du hämtning för. Det ingår i ordinarie pris när du skickar paket som företag. Varubrev, brevpostförskott, REK och andra brevtjänster kan du boka hämtning för (men det kostar extra), eller så kan själv lämna in dem på Postens Företagscenter.

Pacsoft och Unifaun Online är den mjukvara som är vanligast att använda vid försändelser med Posten och för utskrifter av adressetiketter med Porto Betalt. Följesedlar (som är underlag för fakturering) skapas elektroniskt.

Du kan antingen ringa till, eller besöka, ditt lokala Företagscenter. De kan besvara alla frågor och hjälpa er, så att ni kommer igång.
Även jag tackar för ett bra svar. Har alltid undrat hur det går till. Har en bunke saker som ska säljas inom mobiltillbehör. Vi har ett jätte bra posten för företag här i byn (Kävlinge).
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-02, 10:18 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Posten företagscenter ska avvecklas, så det är Ica som gäller...
Tog mig 20 minuter att hämta ett rek och skicka ett annat rek senast. Utan kö.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-03, 09:13 #6
strumpor på nätet strumpor på nätet är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2012
strumpor på nätet strumpor på nätet är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2012
Jag skickar mina varubrev genom att lämna dem på postens företagscentrum då bara lämnar man dem och går. Har aldrig använt tjänsten skicka lätt.
Har man många paket så går det att posten hämtar all försändelser.
Låter inte bra om Ica ska ta hand om allting tar alltid längre tid där, när ska det bli av i så fall.
strumpor på nätet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-03, 21:23 #7
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Första träffen gav denna info:

"För drygt ett år sedan beslutade Posten att avveckla sina 300 Företagscenter till slutet av 2012. Genomförandet har dragit ut på tiden, eftersom avtalen med privata partners om att ta över servicen fördröjdes. Men nu är avtalen klara, och tidsplanen ligger fast."

Dock fortsätter det med denna info, som är lite motsägelsefull.

"De flesta av Postens Företagscenter kommer att omvandlas till servicepunkter, som enbart hanterar in- och utlämning för företag. "

Vi har vårt närmaste Företagscenter cirka 500 meter bort, företagspaket som de inte lyckas leverera körs dock numera inte dit, utan kommer till Ica (!) dagen efter (!).

länk: http://www.publikt.se/artikel/klart-...gscenter-38240
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-03, 21:43 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
...[/url]
Jag visste att Posten vill lägga ner sina Företagscenter. Men jag visste inte att det finns ett klubbat beslut på detta. Det ska bli intressant att se hur Posten hade tänkt sig att detta ska fungera. En genomsnittlig ICA-butik skulle aldrig klara av att hantera den mängden försändelser som det handlar om.

Frågan är vad dessa "serviceställen" för företag kommer att ha för öppettider. Gissningsvis 8-10 på morgonen (eftersom det idag är deras sommartider på många mindre Företagscenter). Vilket inte kommer att fungera överhuvudtaget med att e-handlare vill få iväg så många beställningar som möjligt, samma dag. Vi lämnar in våra försändelser mellan kl 17-18. Beställningar gjorda före kl 14-15 kommer iväg samma dag. Det skulle inte fungera om Posten bara har öppet på morgonen.
Oläst 2012-06-04, 17:00 #9
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Konstigt att företagscenter ska läggas ned då den på Fridhemsgatan i Stockholm nyligen har renoverats och utökat personalstyrkan.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 19:53 #10
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av majkehl Visa inlägg

Min uppfattning är att PO (postombud) ska ta över en viss del av uppgiften. Posten Företag blir mer åt handläggarhållet (med kundservice och specifika företagsfrågor) via telefon och mail medans själva hanteringen (in- och utlämning av företagsförsändelser) går över till oss PO.
Mina lokala PO har sina postdiskar längst in i butikslokalen. Smart placering, eftersom de vill ha in folk i butiken. Men jag förstår inte hur det rent praktiskt ska gå till, när vi stånkar in med 200 paket en måndag stax före stängning. Det kommer bara fungera om PO öppnar upp sin varumottagning för paketinlämning, så att vi slipper släpa alla säckar och burar genom butikens smala gångar.

Jag tror inte heller att vanliga PO kan hantera inlämning av Varubrev idag? Eller kan ni det?

Citat:
Ursprungligen postat av majkehl Visa inlägg
Ska se under dagarna om jag kan få tag på vår kontaktperson hos posten som förhoppningsvis har mer info som jag kan förmedla!
Skriv gärna här, om det dyker upp mer info.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017