FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
I dagens aftonbladet kan man läsa om att snuset ska stoppas
källa : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14702251.ab Om det nu skulle bli så, vad händer då tror ni? kommer man fortfarande få tag i snus i sverige? Enligt artikeln bommar ju då swedish match osv igen sin snustillverkning. Tillverkar man snus i andra länder än sverige och norge? Och joo en aning orolig är man, snuset är en viktig del i mitt liv. Tänkte en tanke på hur hårt detta också drabbar sverige gällande arbetsplatser... en hel del lär ju bli arbetslösa om man stoppar snuset. Tänk påalla små tobaksaffärer som har snusförsäljningen som ett av sina huvudsysslor ? Borde man inet gå in och försöka stoppa cigaretter före snus? då sifforna för hur många som dör av rökning är skyhöga? så egentligen vad handlar detta försök om att stoppa snuset? vem gynnar det? Senast redigerad av knullis den 2012-04-19 klockan 23:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett gyllene tillfälle för dig att börja dra ned på snusningen så är du snusfri lagom till förbudet :-)
Att det slår hårt arbetsplatser känns ganska irrelevant, i Amsterdam lever många kafeer på att sälja "kakor" osv, ska vi tillåta dett i Sverige också för arbetstillfällenas skull? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
det handlar om att 1300 pers i sverige blir av med sina jobb i första hand. (ganska relevant enligt mig) för att man vill förbjuda vissa smakämnen i tobak? är ju totalt galet? och nej jag ska inte behöva sluta snusa bara för att nån nisse i kostym vill införa nya regler. Jag måste själv få avgöra om jag vill snusa eller inte...
Att införa kakorna skulle skapa nya arbetstillfällen ja, men nu snackar vi om befintliga jobb folk redan har. Och joo lite skillnad på haschkakor och snus ändå ? men jaa är man inte snusare eller har medlidande för de 1300 pers som mister sina jobb så, ja drabbas man ju inte Snushandeln i Sverige omsätter 8,4 miljarder kronor och ger 2,1 miljarder kronor i statliga skatteintäkter.Omkring 1 300 personer i landet jobbar med snustillverkning. Dock tror jag att snus är så stort i sverige, att det blir som att förbjuda alkohol. Den svarta marknaden tar över, lika mycket säljs men staten går miste om vinsten. Men men ännu en intressant diskussion detta ... kul o se vad andra tycker och tänker om det hela Senast redigerad av knullis den 2012-04-19 klockan 23:53 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har aldrig någonsin vare sig rökt eller snusat men tycker ändå att man måste ge individer friheten att bestämma det mesta i sina liv själva. Jag kan till och med tänka mig legalisering av vissa droger men under kontrollerade former. Det här är iofs inte första gången andra europeiska länder har försökt stoppa snuset. Kanske är det en hämnd för att Sverige lägger sig i miljöfrågor, djurskydd, jordbruksstöd etc. Länder beter sig titt som tätt som små barn i FN, tyvärr fungerar det kanske likadant inom EU.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Skulle förbudet bli realitet tror jag det för en gångs skull kommer ta hus i helvete. Skulle någon pappskalle förbjuda kaffe skulle jag köpa det illegalt, tro mig och känner jag mina hardcore-snusande vänner så är deras reaktion motsvarande. I vissa EU-länder är narkotika tillåtet för eget bruk, men det hemska snuset (som teoretiskt typ kan ge muncancer efter femtio års användande) skall man förstås fokusera på. Här i Thailand känner jag och känner jag till flera som tillverkar eget snus av tobak. Både för egen användning, men även för försäljning (Vikingsnus, Nitro Snus, Phuket Snus etc). Ps. Jag snusar inte själv.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-04-20 klockan 04:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ps. Självklart är riskerna aningen större än jag beskrev dem. Men JÄMFÖRT med rökning är snus att betrakta som relativt ofarligt. Det finns mängder av studier kring detta.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På nåt sätt tycker jag att förslaget ska igenom... Inte för att jag vill snusare ont eller tycker att dom ska sluta etc etc...
Jag vill helt enkelt se vilket fenomenalt spektaket det skulle bli av det hela! Underhållning på j*vligt hög nivå! :-D Nej, men lite allvar... Snus är trots allt ett stort kulturarv och något av det "svenskaste" vi har. Låt dom som vill snusa snusa! Fördelen med snusare (jämfört med rökare) är att dom inte stinker så förbannat! Och dom som vill hångla med en snusare, well suit yourself :-) Ps: fd. rökare/snusare |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker att man kan likställa all tobak och förbjuda den rakt av om man ska hålla på.
Jag varken röker eller snusar; men jag ser rökningen som ett problem - inte snuset. Rökningen påverkar omgivningen negativt, vilket snuset i princip inte gör. Det gör mig inget om du sitter bredvid mig på tåget med en snus under läppen - däremot är det inte alls trevligt om någon skulle sitta och röka.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det enda obehaget jag haft av snus(förutom den enda gång jag testat det själv ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Detta förslag kom till stor del som ett resultat av ett offentligt frågeformulär där många ville förbjuda smaktillsatser för vad som kallades för "onaturliga smaker" som t ex söt och fruktig smak. Resonemanget är väl rätt lätt att förstå. Det är en väldigt lätt instegsväg till rökning för de som verkligen inte gillar tobakssmaken. Inte ens tjänstemanna-förslaget handlar alltså om snus varken direkt eller indirekt.
Resultatet för snuset om det förslaget når fram borde väl bara vara att recepten för många snussorter får omskapas till vad de faktiskt var i originalform - naturliga smakingredienser istället för tobaksbolagens kemikalier.
![]() |
Svara |
|
|