FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Någon som har en uppfattning vilken prestanda man får på en VPS hos t.ex. Glesys eller Citycloud?
Säg att man väljer en core, vad motsvarar det egentligen? Hur ser skriv/läs-hästigheten ut? Motsvarar det en SSD eller en hederlig 7200-varvare? Nån som har en idé? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en svår fråga. Du kan ju alltid kontakta GleSYS och City Network direkt och fråga om deras disksystem.
Jag har inte använt deras VPS:er men det kanske finns möjlighet att själv välja diskprestanda? De billigaste servrarna är ofta 7200-diskar medan 10-15K och även SSD ofta finns som tillval. När det gäller en core så räcker en sådan väldigt långt. Om du driver en ordinär website så kommer du långt på 1 core och 1-2 GB RAM. Välj bara ett Linux-system. Vad är det du ska använda servern till? Är det några websiter har du nog mer nytta av mer RAM än CPU-kärnor. Har du många besökare kan du lägga till fler kärnor i efterhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Read Only
|
Hos Glesys har jag satt upp en OpenVZ VPS som kör Debian med Nginx och PHP-FPM. Kör med två kärnor samt 1024MB RAM och VPS:en hostar i nuläget ca 30-40 wordpress sajter utan problem.
Edit: Såg inte ditt senaste inlägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Rent hypotetiskt, skulle det räcka med en mini-pc (dvs ospecificerad modernare vanlig konsument cpu/ram/hdd, som likaväl skulle kunna vara en enklare htpc) eller behövs det betydligt kraftfullare än så (för att motsvara samma prestanda)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
VPS har sällan bra diskhastighet, ofta runt 15 MB/s i snitt, men det ska vara en rätt tung sajt (eller databasintensiv) om det ska vara märkbart. Ang. core så är det beroende på hur många virtuella cores totalt utdelat på hosten. Det kan se bra ut men vara segt pga. att "din" core får vänta på sin cykel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Då låter det nästan som att mitt exempel innan (enkel motsvarande htpc för 3-4000 kr) skulle slå en VPS med hästlängder... eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Ang. delning av cores så är 4-6 vCPU per fysisk core ganska vettigt. Med OpenVZ
(containers) kan man köra ännu fler. De flesta fysiska maskiner slår en enkel VM i de flesta prestandamätningar. Virtualisering handlar om good enough och att maximera ROI inte om att vara snabbast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För att svara på din föregående fråga, oftast köper leverantören in rätt kraftig hårdvara.
Antingen kör man 2 x 6 cores med 64 gb ram eller mer. Och kör mot intern disk raid10 eller mot ett SAN Så att mäta motsvarigheten i vps vs hårdvara är faktiskt relativt svår.. Min VM jag har hos ett företag med OpenVZ Containers ger följande resultat: :~$ dd if=/dev/zero of=test bs=64k count=16k conv=fdatasync 16384+0 records in 16384+0 records out 1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 16.8854 s, 63.6 MB/s /ZynX Senast redigerad av ZynX den 2012-03-18 klockan 21:03 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|