Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Q-R-i-f-i-e-r-a-d

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-12, 13:07 #1
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2011
Mycket flitig postare

Standard Q-R-i-f-i-e-r-a-d

Halloj alla WN:are!

Nu har jag utvecklat en ny tjänst, och undrade ifall ni kan testa den och komma med lite feedback.

Lite om tjänsten.
Tjänsten skapar upp en dynamiskt QR-kod som alla kan skriva ut (eller användas på andra sätt), och låter dig i efterhand redigera innehållet utan att behöva ändra QR-koden.

Exempel
Detta gör att tex en pizzeria kan trycka upp en QR-kod på sina pizzakartonger och visa menyn när man skannat koden, och skulle det visa sig att pizzerian har lagt till 2 nya pizzor i menyn, så är det bara att logga in och ändra den.

- Har även skapat en API mot den.
- Tjänsten kan även generera QR-koden för att "Gilla" en facebook sida.

Det jag vill ha kritik på:
- design
- loggan
- buggar, sql-injections, m fl
- vad ni saknar på sidan?
- ger sidan tillräckligt med information om vad tjänsten erbjuder?
- förbättringar
- finns det andra konkurrenter som håller på med exakt detta? pm:a mig, tack.

Till utvecklare:
- ni får gärna testa web servicen och återkomma med kritik.
- skulle även vilja ha koden-snutten till anropen som ni anropar web servicen med.

------------------------------------------
http://tinyurl.com/7tehxxp
E-post: [email protected]
Lösenord: demo
------------------------------------------

För er inte har en QR-läsare, kan ladda ner dem gratis på:
iPhone: http://itunes.apple.com/se/app/scan/id411206394?mt=8
Android: https://market.android.com/details?i...qrreader&hl=sv
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 14:42 #2
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Hej,

Mycket trevlig tjänst! Förstår dock inte själva funktionaliteten om jag inte läser denna tråden. Känns lite luddigt på sidan. Dåligt med information och en reklamfilm för ett annat företag?

Kan det fungera så du kan länka vidare till en webbsida eller en video eller liknande? Känns ganska smalt att endast ha en textredigerare.

Mvh
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 14:51 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Jag hade inte en aning om vad tjänsten gjorde innan jag gick tillbaka till tråden. Även efter detta trodde jag det rörde sig om en redirect som ändras snarare än om hostade sidor.

Där tycker jag också den stora svagheten finns. Ingen redirect-tjänst där man faktiskt kan skapa riktiga dynamiska sidor på sin egen server istället för att hosta en väldigt begränsad sida hos er.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 15:03 #4
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Mycket flitig postare

Hej där naak2803!

Tjänsten i sig verkar riktigt bra! Jag tror även att många skulle kunna få nytta av denna tjänst. Tror du har kommit på något bra här! Och jag vet inte om någon konkurrent faktiskt

OBS!! -Ta min kritik med en nypa salt. Allt jag skriver nedan är mina personliga åskiter, och kan skilja sig mot vad andra tycker och tänker. Så bara för att jag säger en sak, så ska du inte gå och ändra på saken direkt. Utan lyssna gärna på andras tankar också!

KRITIK ------------------

Visste inte vart jag skulle lägga in denna kritiken, så jag skriver den här.
Jag gillar INTE att du använder 3+ olika fonter på sidan. Håll dig gärna till en, max 2.

Startsidan ---------------

Logotypen ser inte speciellt bra ut tyvärr. Hela upplägget av den är väldigt amatörmässigt, enligt mig. Kan inte riktigt komma på exakt just nu hur du skulle kunna ändra på den. Hade det varit jag, hade jag gjort om den helt och hållet.

Menyn är väldigt enkel, och personligen så tycker jag inte den är speciellt snygg.
Hade även här gjort om hela skiten :P

Logga in / Registrera, är också väldigt enkelt. Hade nog försökt med något annat. Kanske lägga in inloggningsrutan direkt, och sen under rutan, så står det typ, glömt lösenord? Har du inget konto?

Slidern är ju Nivo, vilket i sig är snygg, men den passade inte så bra in där tyckte jag :/
Vet inte riktigt vad man kan göra här i denna stund heller :/

Informations-boxarna till höger om filmen är heller inte vässade.. hm.

PRICING-------

Notifikations-boxen är heller inte den snyggaste. Den hade dock blivit snyggare om du kunde göra så att texten var i mitten av ikonen.

Prislistorna är heller inte av högsta kvalité.

API ---------

menyn till höger va inte den finaste tyvärr. Tror på andra ikoner, och centrera texten i vertikalt läge, gentemot ikonen alltså..

Texten skulle du kunna lägga en line-heigt:20px; och en text-färg på #555. Tror det skulle kunna bli snyggare.

CONTACT --------------

Skulle nog föredra att text-fälten skulle vara bara drygt 30-40px kortare än vad meddelande fältet är.

Här skulle jag gärna vilja veta lite mer alternativ. Adress? telefonnummer? e-postadressen i ren text?

Kanske en liten hälsningsfras som uppmuntrar till att ta kontakt med dig?

----------------------------------

Om du känner att du inte riktigt har tid, ork, eller lust, kontakta mig gärna, så kan vi säkert komma överrens om någonting

Ha en fortsatt trevlig dag!

//Fredrik
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 15:15 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Okej, här kommer mer feedback!

Det tog mig typ 2 minuter att hitta den där lilla telefon-ikonen så jag kunde se hur sidan skulle se ut.
Sen tog det mig typ 1 minut till innan jag förstod att jag skulle trycka på SAVE ikonen för att spara.

Tycker också det är lite smått dåligt att man inte blir redirected till en sida, om man vill det. Tycker man ska ha den möjligheten. Att man kan både göra en "sida" hos dig, och även göra en redirect till en annan sida.

Hela sidan skulle behöva sig en facelift, och skulle även behöva lite tankar kring användarvänlighet.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 15:15 #6
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Det finns en del stavfel och engelskan är väldigt knackig, så se över det.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 15:24 #7
Administratör

Administratör

Tittade lite mer och kan dels hålla med om telefon-ikonen för preview, försökte tidigare klicka på den men förstod senare att den låg gömd i editorn.

Sen är engelskan som nämnts helt bortom seriös nivå. Bara på bildspelet överst finns minst 5 enkla och grundläggande fel. Läser man vidare ser man grammatiska fel, avstavningsfel, syftningsfel osv mest överallt. Konstigt nog verkar API-informationen hålla en rätt bra nivå på engelskan, har någon annan skrivit denna?

Tjänsten är i övrigt rätt innovativ men den känns inte alls tillräckligt genomarbetad för att fungera som betaltjänst. Kanske lansera en tidsbegränsad gratis beta för att hinna arbeta igenom det och kanske få några framtida kunder i nätet?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-14, 21:43 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ok, nu har jag ändrat lite på sidan, enligt feedbacken... kom gärna med fler förslag..
tänkte också passa på att tacka alla här genom att erbjuda alla som blir medlemmar på sidan den här månaden till "Silver" medlemskap livet ut.

PM:a mig med efter ni har skapat era konto, och skriv vilken e-postadress ni använde för att registrerar er, så fixar jag resten.

återigen... tack för alla feedbacken, men kom gärna med mer + testa gärna webservicen.
Oläst 2012-02-15, 00:05 #9
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Engelskan på sidan verkar inte vara den bästa. Jag är långt ifrån ett engelskaproffs men ser en hel del stavfel på ord och meningsbyggnaden är inte alltid den bästa.

Några exempel i slidern är codeing (coding) och requierd (required). Att anlita någon som kan korrekturläsa texterna skulle göra att sidan tas mer på allvar.

Men helt klart ett intressant koncept på sidan!
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-17, 22:10 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer Visa inlägg
Engelskan på sidan verkar inte vara den bästa. Jag är långt ifrån ett engelskaproffs men ser en hel del stavfel på ord och meningsbyggnaden är inte alltid den bästa.

Några exempel i slidern är codeing (coding) och requierd (required). Att anlita någon som kan korrekturläsa texterna skulle göra att sidan tas mer på allvar.

Men helt klart ett intressant koncept på sidan!
tackar för den. har nu ändrat det...
kom gärna med fler fel..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017