FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle vilja ha lite förslag på hur man på en arbetsplats bör hantera slösurfande. Jag har en gnagande känsla av att vi börjar bli allt mer ineffektiva på kontoret. Jag vill dock inte spärra några webbsidor helt från åtkomst.
Finns det någon mjukvara med vilken man kan kartlägga surfande? Det kanske finns stöd för sådant i vissa routrar? Jag vill egentligen inte kartlägga varje enskild dator, utan skulle vilja ha en siffra på den totala tiden som alla tillsammans tillbringar på tex Facebook. Med andra ord så skulle jag vilja se hur många timmar varje månad som vi slösar bort på slösurf. Är detta möjligt på något vis, eller har någon andra förslag på hur man kan minska tiden på sidor som Facebook? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man måste få ta pauser, jag tror själv på att man blir med produktiv ju friare man är. Oftast har man ändå en deadline eller uppgifter som måste göras löpande som man sköter ändå. Men visste kunde det vara intressant att få fram statistik på sånt där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Självklart måste man få ta pauser men det är nog lätt att fel företagskultur skapas. Om alla sitter och slösurfar kan det ju lätt bildas gruppsykologi som gör det mer och mer ok. Alla kan ju faktiskt inte arbeta med frihet under ansvar, iaf inte till de löner man har råd med.
Tyvärr vet jag dock inga mjukvaror, men det måste ju absolut finnas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
När man tar paus, tar man paus.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du kan programmera kan man ju skapa någon typ av software för att se hur mycket en person är "Online" (inte IDLE) på Facebook-chatten (om man antar att de flesta har den igång.) Vet inte om det finns något sådant program.
Annars får du nog lägga på lite fler arbetsuppgifter ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur motiverar man att man över huvud taget har t.ex. Facebook, som inte torde tillföra något vettigt arbetsrelaterat (såvida man kanske inte arbetar med någon form av marknadsföring eller liknande), igång? Har man rast kan man ju roa sig med Facebook från t.ex. sin mobil...?
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har följande policy på vårt kontor. Max 30 minuter "betald slösurfande" om dagen, dvs en sextondel av arbetstiden. Jag tror personligen att man kan jobba bättre om man inte är extremt styrd. Vettiga människor förstår var gränsen går och andra får man säga ifrån på skarpen. Xamda har förstås rätt i sak, men jag har personligen inget emot att personalen "maskar" 20-30 min om dagen OM de utför ett utmärkt arbete i övrigt. Vi är så få anställda att det är lätt att ha en överblick, men jag förstå att det kan vara ett problem för lite större företag.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Facebook på arbetstid kan ju diskuteras men man vill ju såklart att sina anställda ska ha ett så stort kontaktnät som möjligt och "branda" sig på nätet, så det är inte bara dåligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har alltid slösurfat lite som jag vill på arbetstid och har aldrig ansett att det är något dåligt, snarare tvärtom. Å andra sidan har jag alltid haft arbeten där jag har mycket självständighet och själv måste lägga upp samt planera mitt arbete.
Ofta sysslar jag med kreativa uppgifter, och om jag t.ex. måste skriva en längre text är slösurfande snarare en del av den kreativa processen. Förr eller senare stöter man på någon del som man måste formulera om och tänka till ordentligt vid, och om jag skulle fortsätta maskinmässigt plita ner ord efter ord skulle resultatet inte bli bra. Just nu jobbar jag på ett litet företag (4 anställda), så jag vet ju själv att jag måste prestera för att det ska gå bra för företaget (och därmed även för mig själv), vilket gör att slösurfande inte kan vara ett problem - jag måste prestera and that's it. Om jag sedan sitter och slösurfar 10 minuter eller 3 timmar spelar mindre roll så länge jobbet blir gjort och resultatet blir jävligt bra. Och om det behövs sitter jag gärna till midnatt och jobbar. Det stora problemet som jag ser det är, i alla fall om det gäller mindre företag, att produktionen sjunker sett över hela företaget, eller om folk helt enkelt kanske under en period har mindre att göra och sedan inte klarar av att ställa om. Om man glömmer bort ens mål och arbetsuppgifter och slösurfar mer och mer kommer resultatet sakteliga men säkert bli allt sämre. I detta fall tror jag dock inte så mycket på begränsningar som på att ta ett snack och ett möte i stil med "Vi har märkt att produktiviteten minskat och därmed börjar även omsättningen bli lidande. Vad har ni för tips för att höja produktiviteten och få oss på rätt köl igen?" Dock förstår jag varför man försöker begränsa slösurfande särskilt vid större företag eller där arbetsuppgifterna är av mer mekanisk art. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|