Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilka communitys lever fortfarande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-29, 10:51 #21
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Pal Visa inlägg
Det har alltid funnit något som varit "störst", såsom ICQ, MSN, Facebook. Men är det något man lärt sig på Internet så är det att ingen är störst för evigt.

Google+ kan ju exempelvis mycket väl gå om Facebook i slutändan. Sedan finns det även andra som växer, såsom Skype (beroende på ens definition av community).
Det har absolut alltid finns en aktör som är störst, men det har aldrig funnits en lika stor aktör som Facebook inom community branschen.
  • MSN användes för att kommunicera med människor, och användes av många olika åldersgrupper på en global skala.
  • ICQ användes också för att kommunicera med människor, och användes av många olika åldersgrupper. De blev aldrig globalt dock - tror att det nästan bara var USA som använde det.
  • Myspace var väldigt stort i USA bland ungdomar men inte vuxna.
  • Bilddagboken användes för att sprida bilder i Sverige.

Facebook har allt detta - simpel kommunikation med andra människor via chatten och loggen. Man kan ladda upp bilder för att visa andra personer. De har dessutom alla olika åldersgrupper, vilket är något ingen annan community har lyckats med på en global skala.

Jag säger inte att ingen kommer att lyckas vinna mot Facebook, men i dagsläget är sannolikheten väldigt låg eftersom människor har investerat så otroligt stor del av sina liv i facebook.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 17:35 #22
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Last.fm lever vidare.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-30, 21:53 #23
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Bilddagboken användes för att sprida bilder i Sverige.
Bilddagboken heter numera dayviews.
catch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 03:42 #24
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Allt går emot att Facebook och Google tar över det mesta, på de gamla communities/mötesplatsernas bekostnad. De två jättarna har förstås överlägset mest pengar (= bäst utvecklare) och kan därför erbjuda överlägsna tjänster (funktionsmässigt).

Om ni inte håller med, har jag siffror som bekräftar ;-). Seriöst finns det förstås undantag. Tur det!
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 09:09 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Last.fm lever vidare.
Jupps och de får ju extra stöd av Spotify nu också.
Oläst 2011-12-01, 09:27 #26
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jupps och de får ju extra stöd av Spotify nu också.
Visst lever de, men statistiken är väl lite sisådär: http://www.alexa.com/siteinfo/Last.fm . Kanske samarbetet med Spotify kan hjälpa dem lite på traven.
Oläst 2011-12-01, 09:38 #27
jkwebb jkwebb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Jag ser inte Facebook eller Google som ett community riktigt. Svårt att förklara hur jag menar men dom flesta vet nog på ett ungefär.

Du kan inte dejta på Facebook, det finns inga extra tjänster för dig som medlem och inte heller något diskussionsforum etc.

Facebook är ju mer för att hålla kontakten med vänner och familj. Ett community är inte till för att hålla kontakten med vänner och familj i min mening. Jag rekommenderar till exempel inte att min Mamma ska bli medlem på kamrat.com för där finns jag, mina mostrar, kusiner och hela tjocka släkten.

Nä, summan av allting är att nischade community kommer att leva tills någon person på marknaden kommer investera pengar i ett nytt och bättre community som konkurrerar mot de redan befintliga communitys.

Jag tycker det, många som driver community idag, som startades runt 2000-2005 är alldeles för bekväma och rör nästan ingenting på siten. Allting handlar om att det är så bekvämt tror jag, allting finns på siten och pengarna rullar in för en heltidslön och inga medlemmar försvinner. Varför ska jag utveckla för? Varför ska jag dra in mer pengar än vad jag redan gör? Finns väl ingen mening till det?

Finns ett par tre stycken community som man inte har rört alls sen kanske 2-5 år sedan och det handlar om att man gör det bekvämt för sig själv, tror jag. Vi människor fungerar ju så, vi vill ha det bekvämt runt omkring oss och när vi har det, då är det bra så
jkwebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 09:43 #28
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Nischade communities (för folk med motsvarande intresse eller stil) kommer nog alltid finnas och frodas, det är nog snarare de breda och mer allmängiltiga som bla Facebook "äter upp".

Communities för ungdomar ännu mer utsatta eftersom målgruppen är extremt trendkänslig (och dessutom växer upp). Skunk, Lunarstorm och i viss mån Bilddagboken har alla gått samma öde tillmötes, men det vet ju vi alla.
Oläst 2011-12-01, 09:54 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Nischade communities (för folk med motsvarande intresse eller stil) kommer nog alltid finnas och frodas, det är nog snarare de breda och mer allmängiltiga som bla Facebook "äter upp".
Mycket sant

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Communities för ungdomar ännu mer utsatta eftersom målgruppen är extremt trendkänslig (och dessutom växer upp). Skunk, Lunarstorm och i viss mån Bilddagboken har alla gått samma öde tillmötes, men det vet ju vi alla.
Om vi tittar på kamrat som är ett bra exempel - tycker jag!

Lunarstorm såldes (nedlagt), Playahead är borta och likaså Skunk och Iller.

Men åter till kamrat. Dom har nästan 320.000 medlemmar och finns även på kia eller om det är sia-index, minns inte riktigt. I alla fall, bolaget som driver siten hade 2008 en omsättning på 2,9 miljoner och 2010 en omsättning på plötsligt 2 miljoner. Intäkterna är 100% från siten.

Denna minskade omsättning måste tala sitt tydliga språk! Eller? Då kan man ju fundera, varför utvecklar dom inte kamrat? Ny layout? Nya funktioner? Möjligheterna är ju stora för att få upp omsättningen igen. Men då är vi tillbaka där igen vad jag tror, att man är för bekväm av sig.
jkwebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 12:26 #30
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

jkwebb,

Intressant! Jag visste knappt något om Kamrat innan denna tråd. Jag är definitivt fel målgrupp, hehe.

Ursäkta för "obegriplig" svenska i mitt förra meddelande förresten ;-/
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017