FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har aldrig haft någon smartphone, men överväger nu att skaffa mig en. Den som rent estetiskt tilltalar mig mest är Nokia N9. Men som jag förstår det så kör den något udda operativsystem som inte används av någon annan och som det inte finns några appar till. Jag utgår ifrån att Iphone har flest appar. Men jag gillar inte att det bara går att köpa appar som Apple har godkänt.
Så min fråga är om de flesta appar finns i olika versioner för olika operativsystem? Eller om det är vanligt att vissa appar bara finns för Iphone och att alla som har någon annan telefon därför blir begränsade? Jag minns hur det var på den tiden då jag körde Mac. Allt som fanns var till PC, så jag kunde i princip inte gör någonting med min dumma Mac. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter från folk som är insatta i det här med smartphones, operativsystem, appar och kompatibilitet. Vad talar för och emot att man borde köpa den ena eller andra telefonen? Jag förstår att åsikterna går isär här, men det är just det jag är ute efter - åsikter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
De flesta appar finns åtminstone för iPhone och Android, så vill du mer fritt system kanske Android är något?
Då kan du välja bland ganska många olika mobilmodeller dessutom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Nokia Lumia 800 kanske? Ska komma till Sverige efter nyår.
http://www.nokia.co.uk/gb-en/products/phone/lumia800/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Nokia Lumina 800 kanske är värd att vänta på. Men det verkar egentligen inte vara en telefon för mig. Jag läste några recensioner och det handlade mest om att det fanns knappar för Facebook och Twitter i alla menyer. Ganska osexigt om man som jag inte använder Facebook och Twitter.
iPhone ser gammal, klumpig och tråkig ut, tycker jag. Man ser att designen har några år på nacken. Vad gäller Android så verkar det vara ett bra OP, men telefonerna som kör det verkar inget vidare. Det viktigaste för mig när jag köper en telefon är nog storleken (liten), vikten (låg) och batteritiden (lång). Så en smartphone är nog inte någonting för mig egentligen. Men 10 % av mina kunder använder smartphones för att beställa. Jag tror att andelen kommer att öka. Så jag måste ta till mig tekniken om jag inte vill tappa kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska du köpa en Nokia skulle jag iaf. vänta på Nokia Lumina 800 som kör Windows Phone 7. Att köpa någon med Meego känns inte så vidare framtidssäkert då det i framtiden säkert går samma öde till mötes som Symbian.
Vad gäller att du tycker iPhone ser gammal och klumpig ut låter det som att du sett någon äldre modell? För iPhone 4/4S är fortfarande en av de tunnaste eller beroende på hur man mäter den tunnaste smartphone som finns. Med förvarning att jag är subjektiv låter det dock som att en iPhone skulle passa dig bäst när du "egentligen inte vill ha en smartphone". Hela din telefon (kontakter, bilder, appars sparade data, etc.) säkerhetskopieras automatiskt till Apple så händer något förlorar du ingen kritisk information. iPhone 4S har dock lite problem med batteritiden med nuvarande mjukvara så om du inte kan vänta på att det löser sig i uppdateringar skulle jag köpt en iPhone 4. Senast redigerad av Adestro den 2011-11-20 klockan 22:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har haft 3 Android lurar, men slutar alltid med Iphone.
Har du aldrig haft en smartphone så börja på toppen direkt. ![]() Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Samsungs galaxy mini låter mer som telefonen för dig i mina öron, det är en mindre smartphone, med Android.. inte hört så mycket om den dock.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Lång batteritid bekämpas effektivt av skärmen och 3G/WIFI/GPS. Använder du telefonen som en vanlig telefon ska de flesta modeller klara sig en vecka, jämfört med en dag för väldigt aktivt användande. Tar du till dig telefonen för att inte tappa kunder tycker jag att du bör försöka med en rätt så vanlig telefon. Antingen en iphone eller en lite större android. Windows phone ligger långt efter vad gäller både appar och spridning, meego ännu längre efter (inte för den delen sagt att det är dåliga OS eller telefoner). iPhone är väldigt stort i Sverige, men är på väg bort från att bli det dominerande till förmån för Android även här (öppna valfri mobilreklams-häfte för att se varför) om utvecklingen fortsätter. Appar finns fler och bättre för iphone fortfarande skulle jag tro. Men även här växer android snabbare än iphone då det i Android market inte finns samma spärrar som för app store. Jag skulle hellre föreslå en riktig smartphone i stil med Samsung galaxy SII eller liknande ... och sen om du inte kan vänja dig vid den så har du en bra telefon att testa och leka med hemma/på väg till jobbet/varsom för att lära dig förstå dina kunder. Köper du en liten telefon med längre batteritid, mindre skärm och sämre prestanda så kommer du ju få en sämre upplevelse än de flesta av dina besökare; det kanske inte är så bra om du saknar erfarenhet av den bättre situationen.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En annan sak är det här med uppdateringar. Om du ska köpa en Androidlur så se till att köpa en från Google/Motorola så har du störst chans att få ta del av framtida Android-versioner. Köper du från någon annan tillverkare är du helt beroende av att tillverkaren gör det möjligt att uppdatera din telefon, vilket händer sällan eller otroligt sent. Om du inte "rootar", vilket ingen genomsnittlig användare kan/orkar. Apple å andra sidan har hittills sett till att underhålla 2-3 år gamla modeller med nya versioner av iOS. Senast redigerad av Adestro den 2011-11-21 klockan 09:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |