FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dennis Ritchie var en amerikansk forskare mest känd för att tillsammans med följeslagaren Ken Thompson utvecklat språket C och därefter operativsystemet Unix.
Dennis tog 1983 emot prestigepriset Turing Award, ett pris som delas ut till personer som bidragit med tekniska innovationer. http://www.idg.se/2.1085/1.409977/unix-fader-ar-dod Den här mannen har gjort mer än vad Steve Jobs har gjort.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Rest in peace.
Det är synd att han troligtvis inte kommer få samma, eller igentligen bättre, farväl än Steve Jobs, då han bidragit med mycket mer. OSx och iOS med flera som t.ex. Linux har ju UNIX att tacka. Dennis var en av de stora ikonerna som hjälpt världen dit den är idag. Senast redigerad av Vebut den 2011-10-13 klockan 14:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En sann visionär, som bidragit något enormt till datavetenskapen. Programspråket C var ett mycket stort genombrott. Det finns många språk som ärvt egenskaper från C, och många program skrivs fortfarande direkt i C.
För övrigt är boken "The C Programming Language" (K&R) som han skrev tillsammans med kollegan Brian Kernighan fortfarande ett standardverk på många datavetenskapliga fakulteter runt om i världen, inklusive Uppsala universitet där jag läser en C-kurs just nu :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns en bra artikel på Wikipedia om honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Ritchie
Ett par citat: * "UNIX is very simple, it just needs a genius to understand its simplicity." * "C is quirky, flawed, and an enormous success." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag visste inte heller vem det var men som alltid när någon dör i förväg så är det en tragedi, och han verkar ju ha bidragit med mycket. Dock tycker jag inte att man ska klanka ner på att Steve jobs fick ett stort erkännande efter sin död, det var en fantastisk person.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Henrik, jag tror ingen klankar ner på Steve Jobs.
Inte heller på att det blev/är sådan uppståndelse över det hela. Utan just att den här mannen, om man ska "jämföra" med Jobs, är att hans död borde få minst lika mycket uppmärksamhet. Själv tycker jag dock att människor i allmänt är så dubbeltydliga som hyllar kända personer mer än andra. (ex Steve Jobs/Michael Jackson osv, jämfört med hur många som bryr sig om miljontals barn som dör världen över i svält osv.) Men detta är off-topic. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|