FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Har lite problem med min flickväns laptop med Win 7. Då och då segar datorn ihop en stund. Spelar man t.ex. musik när den gör det så hackar musiken som fan under någon minut innan den fortsätter spela igen. Problemet har varit i någon vecka ungefär. Något tips på vad det kan vara eller hur man lättast undersöker det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du får ta reda på vad det är som segar ihop, t.ex. hårddisken (blinkar lampan, hör man den?) eller CPU (aktivitetshanteraren)?
Antivirusprogram brukar vara en rejäl prestandabov, men även för lite internminne och för många öppna program. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Antivirusprogram eller hårddisken, skulle jag gissa på. Förutsatt att hon inte har väldigt lite minne i burken.
När defragmenterade hon hårddisken senast? Även om man kör defrag så brukar disken slagga igen med tiden. Att formatera hårddisken är i så fall lösningen. Vill man slippa problemet helt och hållet så kan man skaffa sig en SSD som systemdisk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Datorn är garanterat full med skräpprogram (crapware) från tillverkaren. Börja med att sopa alla dessa
och inaktivera så mycket som möjligt i msconfig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Kolla vad som är installerat i maskinen. msconfig bruka vara ett bra program att köra för stänga av onödiga saker vid start.
Gör någon hårddisk diagnosprogram, men jag tro inte det är hårddisken, för då blir datorn seg konstant. Ett tips att är att avinstallera antivirus program som Norton , installera microsoft egna. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
mac... maaaaac... macmamcamc.... maaaaaaaac... jag menar köp en Apple Macbook!
![]() www.apple.se (10% studentrabatt) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En mac kommer inte lösa problemet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för tipsen.
Det är en Asus med 4GB ram. Bör vara gott om ram för det hon gör ![]() Ska börja med att sopa bort alla skitprogram och tvinga henne att rensa lite. Sen får det bli defrag. Tror inte hon har gjort det nån gång ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|