Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta betalt för att förmedla uppdrag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-23, 13:57 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar

Reg.datum: Oct 2004
Standard Ta betalt för att förmedla uppdrag

Vad kan man ta betalt för att förmedla kontakten mellan en potentiell kund och en utvecklare? Jag har ingen aning om det det kommer att leda till ett uppdrag.

Jag har sagt till utvecklaren att jag har ett potentiellt uppdrag. Men han verkar vänta sig att det är gratis - så jag måste dessutom på något snyggt sätt säga att jag vill ha något för besväret. Tar gärna emot tips på hur man gör detta...

Men min grundfråga är vad jag kan ta betalt och om jag bör ta procent eller fast.

Uppdraget ifråga handlar om att bygga en iOS-app. Storleken på uppdraget känner jag inte till.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 14:20 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Konsultmäklare brukar ta 5-20%, någonstans där är väl rimligt
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 14:24 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hur stort är ditt "besvär"?

Förmedla uppdrag är något som de flesta gör gratis i sitt arbetsliv. Är någon inom mitt kontaktnät i behov av programmerare och jag känner en bra programmerare med lediga timmar, så sammanför jag dem. Sådana tjänster tar man normalt inte betalt för.

Men jobbar du professionellt som uppdragsmäklare så kan man naturligtvis inte förvänta sig att du ska göra jobbet gratis. För att få ett hum om hur mycket du kan ta betalt per uppdrag, så kan du först titta på hur många timmar arbete du måste lägga ner på det. Därefter kan du multiplicera timmarna med din timkostnad som baseras på uppdragets svårighet och din specialkompetens inom området. Ställ din arbetsuppgift i relation till andra yrkesgrupper som du vet vad de tar betalt och kom på så vis fram till ett rimligt pris.

Just det senare blir naturligtvis det stora X:et i ekvationen och baseras egentligen bara på vad uppdragsgivaren är villig att betala.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 15:12 #4
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Du kan ju också ta på dig ansvaret för att få jobbet gjort och sen anlita en underkonsult. Förmedlar du kontakten förlorar du ju framtida jobb!

Men som Gustav säger - ta dig en funderar på om det är något du bör göra gratis - tjänster och gentjänster.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017