FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har i uppgift att migrera en webbplats till ett nytt CMS, men har problem med bildhanteringen.
Bilderna på det gamla systemet ligger inte i den mappen som det ser ut som i ens webbläsare, utan anropas via ett PHP-script. När jag kollar upp vilken fil som anropas, så är den filen utan filändelse och går inte att öppna (har provat Photoshop, GIMP etc, även med filändelse tillagt manuellt). Öppnar jag den i en textredigerare så står det dock bland annat "CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 90". Jag jämförde också filerna med en textredigerare, och fick då "Files match"… Bifogar en länk till en ZIP-fil där både bilden som går att öppna (som sparades från webbläsaren) är med (110504_7911181564dc108402fb8e.jpg) samt den som ligger på webbservern men som inte går att öppna (7911181564dc108402fb8e): Så vad är det för fel, och hur åtgärdar jag det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Beyond compare tycker det är skillnader på filerna. Men går man in och tittar på jämnförelsen så hittas inget. Men något är ju olika. Tittar man på storleken är det också skillnad:
Fungerande: 105028 bytes Icke-fungerande: 105180 bytes Det är inte som så att bilderna finns i databasen som ett blob post. Och sedan tas fram vid anrop. Vad händer om du går någon foreach script i PHP som kan spara ner filerna med ändelse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte för att jag vet om det tillför något med GrapicConverter kunde öppna filen utan .jpg och då ser den ut såhär:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror det är lättare att förstå varför om vi kan få tillgång till källkoden för php scriptet som bearbetar bilden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tyvärr medger inte licensen att jag sprider koden, så kan tyvärr inte posta det här. Blir dock Drupal nästa gång, och därmed fri källkod.
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|