FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Liten udda fråga, men om man besöker min sida och sedan besöker exempel minsida.se/design.css så öppnas min css fil. Kan någon på samma sätt öppna min bild map med alla bild filer på en gång? minsida.se/bilder/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror ju på vad du har för inställningar i webbservern.
Du bör stänga av "directory listing" eller vad det heter i din webbserver(vilken använder du?) i webbservern så att man inte kan det. Det bör man ha avstängs som standard och endast aktivera för just de domäner/mappar man vill ha det på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Använder du Apache som webbserver (vanligast för UNIX/Linux-hosting) så kan du lägga en .htaccess-fil i mappen med följande innehåll:
Kod:
Options +Indexes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En annan bra tumregel är att alltid lägga en index.html i varje mapp. I ovanstående fall så lämnar du den filen tom. Då slipper du att folk tittar i dina mappar oavsett vilken server du kör.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jahaa det är df vissa sidor har det. Nu förstår jag! Gud vad smart, men jag vill prova öppba en mapp via webbläsaren hur gör jag? Kmr prova på min egen sida såklart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Om du surfar till ditt egna exempel: minsida.se/bilder/ och det listar en massa filer, så funkar det. Annars funkar det inte.
![]() |
Svara |
|
|