FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En hemsida som varje månad har:
17 000 000 sidvisningar 3 400 000 besök 1 000 000 unika besökare Vad kan de generera i annonsintäkter? Det är ett forum/nyhetssajt och de kan rikta reklamen väldigt bra. Sidan handlar om datorspel och är internationell. De har endast banner reklam med ett ganska standardupplägg, en stor banner i top, en sidbanner till höger och en mer mot mitten. 1. Förstår att det inte går att säga exakt, men är endast ute efter en uppskattning på vad de rimligtvis kan generera för annonsintäkter varje månad? 2. Om man vill köpa hemsidan, vad skulle ni uppskatta en rimlig värdering till att vara? Senast redigerad av Hansen88a den 2011-08-21 klockan 16:55 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Totalt 200 000 kr i månaden. 20 öre per unik besökare. Riktad reklam för spelreleser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
0,50 -2,00 kr per unik månadsbesökare borde kunna innebära 0,5-2,0 Mkr/mån i annonsintäkter, om det är om det är en mycket bra kvalitet på besökarna. Vilket jag inte vet. Men som tidigare freslagits 0,2 Mkr är inte helt tokigt det heller då den uppskattningen hade bra argument. Så mellan 0,2-2,0 Mkr per månad är en uppskattning mellan tummen och pekfingret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det beror lite på vad det är för målgrupp. Jag Har en site med extremt datorvana besökare och jag Har en CTR mellan 0,17 till 0,5 procent.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Uppskattningsvis lika många kronor per månad som antalet unika besökare är per dag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ju mer återkommande besökare - ju mer ignoranta är de mot reklam-banners och följer oftast ett användarmönster. Då måste man hitta det mönstret och bryta det med reklam, vilket inte är speciellt lätt.
Sen är datorspel ingen lätt nisch att krama pengar ur. De är oftast väldigt datorvana och många är ungdomar med begränsad budget att spendera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Vad för annonser? En bra säljkår och service för annonsörer kan lätt innebära mångdubbling av intäkterna. Internationell sida begränsar den nyttan då det ofta finns regionala marknadsföringsbudgetar - så då är frågan om de har någon geografisk marknad med tillräcklig andel för att sälja den exklusivt. Givetvis finns många onlinespel som inte är så beroende av geografin - men även aktörerna bakom dessa inser att vissa länder och regioner är mycket lättare att tjäna pengar i även med en sådan produkt.
Om man inte kan hitta sina (tillräckligt finansiellt stora) nischer/bolag/regioner att sälja direkt mot blir man illa tvungen att förlita sig till fasta CTR-priser från de allmänna aktörerna och då hamnar man normalt sätt bra mycket lägre i intäker. Där tror jag bird200 är inne på rätt spår - men att det också blir ännu värre om ämnena inte är aktuella (sajt med spelreleaser innebär att besökarna allmänt är intresserade av nya spel - och det är dessa som säljs dyrt och marknadsförs ordentligt).
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1 kr per besökare? Kanske om man kan sälja in annonser aktivt men det ska mycket till att få den typen av lönsamhet på en sajt där besökarna varken är direkt köpstarka samt ligger så långt ifrån köpbeslut...i min mening.
Jag skulle snarare gissa på 10 öre per UB... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|