FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inhandlat mig en NAS (DS211j) på 2TB som lagringsplats för flera datorer.
Är det någon som har tips på en bra och helst billig tjänst för backup av mappade diskar? backblaze stödjer inte mappade diskar keepit stödjer inte mappade diskar iDrive stödjer mappade men blir lite dyrt över 500 GB. Just nu har jag bara cirka 300 GB data och det kommer nog att dröja innan det jag behöver off-site backup för mer än 0.5TB. Hur gör ni andra med backup? En NAS med speglade diskar och off-site backup lät som en så fin lösning i teorin men visade sig vara svårare i verkligheten. Edit: Jag behöver en backup som inte är bunden till ett schema utan kör på lite när det passar. Att skicka upp 300 GB en viss tid i veckan funkar ju inte riktigt. En genomkörare när jag skaffar tjänsten och sedan något inkrementellt. Senast redigerad av flying_c den 2011-08-16 klockan 21:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
500 GB är ohyggligt mycket data att trycka iväg första gången...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo absolut men med en tjänst som backblaze skulle det funkat.
Den kör på konstant och fortsätter där den var om datorn rebootas osv. Det är fine att det kanske tar någon veckas normal användning att skicka iväg så mycket. Men sen kommer det inte att ökas på i samma takt givetvis. Det är inte så att jag tänkt skicka ut tankade filmer i molnet, det handlar om stora mängder bilder, många i RAW-format vilket kan ta ca: 20mb för en bild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Billigaste bör vara köpa en 1U NAS som du ställer på colocation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det lutar dock åt att så länge ta den enkla vägen ut och backupa NASen med en extern disk som jag under veckorna har på jobbet.
Inte optimalt men bättre än inget. Ska dock testa iDrive innan jag bestämmer mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Utnyttja något webbhotell med extrem gb/bw per konto, t.ex. servage, 70kr för 750gb disk och 7,5tb transfer, sen bara köra webdrive "ftp" som de erbjuder i kontot. Och utnyttja det till max.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom du inte angivit om du handlar som privat eller företag förutsätter jag att du är en privatperson. Mitt råd blir därför att kolla på crashplan.com, kolla på produkten Crashplan + Unlimited.
5 dollar per månad om du inte binder dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har du 100Mbit så klarar du ju 500GB på 14h alla fall, med 1Gbit under 1.5h. (Under 10m med 10Gbit)
Har man 100/100 lina hemma så är det ju inte så stort problem, frågan är väl mer om det är värt alla fall minst 500-600 per månad i kostnad för ha offsite backup av så mycket data. Vi kör en del offsite backup av viss data mellan olika städer, dock så har vi egen fiber så vi har ingen kostnad för det mer än själva diskutrymmet extra. Stora frågan är väl hur mycket är din information värd? 500GB information privat som är värd så mycket man vill ha extra offsite backup? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Bästa hade varit ifall man har "en vän" som sitter med hyfsad lina, så att man kan erbjuda varandra offsite backup. Du får plats hos han och han får plats hos dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
@BarateaU bra tips med servage. Skulle absolut kunna vara ett alternativ. Då gäller det bara att jag hittar ett program som stödjer inkrementell backup till FTP. Men det verkar inte vara något problem vid en snabb googling.
@najk helt korrekt. Det är som privatperson det är aktuellt. Jag har spanat lite på Crashplan men jag gillar inte riktigt att man måste fulhacka och skriva egna .bat-filer för att kunna ta backup av en mappad disk. Känns inte helt stabilt. @patrikweb Sitter på en rätt trött lina just nu men det får väl ta den tid det tar initialt. De privata foton jag har är nog värda att ha off-site backup på i alla fall. Jag tänker mig den här lösningen som en koncept att köra även framöver. Med iDrive verkar jag kunna komma ner under 100SEK i månaden i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|