Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback på linnarsson.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-29, 17:32 #1
datar datar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
Nykomling

Standard Feedback på linnarsson.com

Hej!

Min egna hemsida har nått version 4.0. Skulle därför vilja få lite kritik vad ni tycker är bra respektive dåligt. Ge mig kritik helt enkelt.

Saker jag vet:
Sidan buggar i Internet Explorer 6 och 7, något jag inte bryr mig om alls. Utvecklingen måste väl gå framåt?
Några plugins orsakar att att sidan inte validerar enligt webbstandarden (html och css).

Annars ska allt fungera hoppas jag Vissa delar av textinnehållet ska ändras också. Hittar ni problem eller att de inte visas som det ska så skriv då vilken webbläsare ni använder samt version du använder så kan jag felsöka.

Adressen? http://www.linnarsson.com/

Vänliga hälsningar
Johan Linnarsson
datar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-30, 06:58 #2
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare

Sidan känns avhuggen nertill.
Känns som det saknas en "footer". (designmässigt)
Fonten du använder på texten på index sidan känns ala -99. (gammal alltså).

Annars verkar den helt ok.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-30, 13:16 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Sidan känns avhuggen nertill.
Känns som det saknas en "footer". (designmässigt)
Fonten du använder på texten på index sidan känns ala -99. (gammal alltså).

Annars verkar den helt ok.
Tack för kommentar

Jag tyckte själv att jag fick till en bra footer.. Undrar vad det är du tycker saknas?

Som typsnitt använder jag Verdana och det är ju rätt gammalt. Tycker dock alltid det har varit tydligt och lättläst. Har du förslag på annat typsnitt så kollar jag självklart in
Oläst 2011-06-30, 13:36 #4
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Hej Johan,

Kul med uppdateringar och roligt med många alster på din lyra.

I jämförelse med din Linnarsson Invest så tycker jag att denna sida känns lite mindre homogen, vad gäller allmän layout och dina font-val. Det känns lite spretigt. Linnarsson Invest; designen på den sidan gillade jag nämligen skarpt. Snygg logo var det också!

Sen skulle jag vara lite restriktiv med att använda textstycken såsom:

Citat:
(Jag ska tjata på plugin utvecklaren att implementera en trevlig spara knapp.)
Samtidigt skulle jag försöka nyttja så lite talspråk som möjligt utan att för den sakens skull bli byråkratisk eller ha ett språkbruk som blir ålderdomligt; en balans är alltid bra.

Man kan undvika smileys, utropstecken och flera punkter efter meningar men däremot är det annorlunda om man i sin blogg utrycker sig lite mer personligt och spontant.

Funderar också lite vad som är tanken med hemsidan;
Är det att förmedla dina tjänster inom just fotografi, webdesign etc eller ser du själv på sidan som en mer personlig webbplats? Svaret på denna fråga styr givetvis vilken look och känsla besökaren skall få.

Om du vill förmedla dina tjänster skulle jag rekommendera att du skriver ut huruvida du har F-skattesedel, att de kan kontakta dig för offert etc.

Lycka till!

Mvh
// Henrik J
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-30, 19:12 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Footern ser konstig ut för mig på index sidan. Dock inte på dem andra. (FF4)
Fontnamn är inte min starka sida tyvärr
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-01, 12:42 #6
RLM_JPs avatar
RLM_JP RLM_JP är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
RLM_JP RLM_JP är inte uppkopplad
Medlem
RLM_JPs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Jag tycker du tänkt helt rätt på minst två punkter: Text ska vara mörk på ljus bakgrund för att bli lättläst; Bilder ska vara på mörk bakgrund för att ge maximalt intryck.

Kombinationen i layouten är dock lite väl tajt, jag tror framför allt texten behöver lite mer luft i sidled. Fundera eventuellt på att köra med 2 spalter.

Som tips på typsnitt för brödtexten: Georgia borde funka rätt bra med övrig design, och är lite 'trevligare' än diverse sans-serifer.

För övrigt ser jag inget direkt i designen att förbättra.
RLM_JP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-05, 19:30 #7
Nykomling

Nykomling

Tack alla för Era synpunkter och kommentarer

Citat:
Ursprungligen postat av heggejoh Visa inlägg
Hej Johan,

Kul med uppdateringar och roligt med många alster på din lyra.

I jämförelse med din Linnarsson Invest så tycker jag att denna sida känns lite mindre homogen, vad gäller allmän layout och dina font-val. Det känns lite spretigt. Linnarsson Invest; designen på den sidan gillade jag nämligen skarpt. Snygg logo var det också!

Sen skulle jag vara lite restriktiv med att använda textstycken såsom:

Samtidigt skulle jag försöka nyttja så lite talspråk som möjligt utan att för den sakens skull bli byråkratisk eller ha ett språkbruk som blir ålderdomligt; en balans är alltid bra.

Man kan undvika smileys, utropstecken och flera punkter efter meningar men däremot är det annorlunda om man i sin blogg utrycker sig lite mer personligt och spontant.

Funderar också lite vad som är tanken med hemsidan;
Är det att förmedla dina tjänster inom just fotografi, webdesign etc eller ser du själv på sidan som en mer personlig webbplats? Svaret på denna fråga styr givetvis vilken look och känsla besökaren skall få.

Om du vill förmedla dina tjänster skulle jag rekommendera att du skriver ut huruvida du har F-skattesedel, att de kan kontakta dig för offert etc.

Lycka till!

Mvh
// Henrik J
Jag har tagit bort texten om att jag ska tjata på pluginutvecklaren. Du har helt rätt där!

Angående texten på mina sidor så vill jag vara lite personlig och inte så "formell". Men du har nog rätt även där faktiskt! Sitter just nu och spånar på lite bättre texter.

Hemsidan är tänkt att visa vad jag gjort och vad jag har för erfarenheter. Grejen är att jag har sökt in på högskola till hösten där jag hoppas få komma in på design/webbutvecklings utbildning. Då tänkte jag ha denna sida som portfölj för det som jag skapar och gör. Efter utbildningen så hoppas jag kunna sätta texten "Innehar F-skatt". Tja jag skulle allt kunna starta upp företag redan nu men är lite sugen att plugga och ta steget lite längre/avancera mig.

Eventuella arbeten som jag åtar mig nu sker som hobbyverksamhet.

Tack för dina förslag! Det kommer bli lite förändringar på det du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Footern ser konstig ut för mig på index sidan. Dock inte på dem andra. (FF4)
Fontnamn är inte min starka sida tyvärr
Har inte FF4 intsallerat men kollade med browsershots och där ser det ut att fungera. Men jag ska installera 4an och kontrollera i win/os x/linux. Tack för att du berätta detta!

Citat:
Ursprungligen postat av RLM_JP Visa inlägg
Jag tycker du tänkt helt rätt på minst två punkter: Text ska vara mörk på ljus bakgrund för att bli lättläst; Bilder ska vara på mörk bakgrund för att ge maximalt intryck.

Kombinationen i layouten är dock lite väl tajt, jag tror framför allt texten behöver lite mer luft i sidled. Fundera eventuellt på att köra med 2 spalter.

Som tips på typsnitt för brödtexten: Georgia borde funka rätt bra med övrig design, och är lite 'trevligare' än diverse sans-serifer.

För övrigt ser jag inget direkt i designen att förbättra.
Tack för din fina kritik! Testar just nu med Georgia på min localhost och jag är beredd att hålla med dig angående det typsnittsvalet! Så det kommer ske en ändring där! Tack!
Oläst 2011-07-07, 02:30 #8
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Skön sida överlag. Tyvärr tyckte jag inte att det var optimalt att placera samma meny både nere i footern och uppe i headern. Jag hade nog valt att lägga en mindre meny som inte syns lika mycket där nere.
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 07:38 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer Visa inlägg
Skön sida överlag. Tyvärr tyckte jag inte att det var optimalt att placera samma meny både nere i footern och uppe i headern. Jag hade nog valt att lägga en mindre meny som inte syns lika mycket där nere.
Ska laborera lite med min footer då många anser att den inte ser ut som en footer ska göra. Då ska jag ha med detta i åtanke. Tack!
Oläst 2011-07-12, 17:14 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag tycker det är jobbigt att läsa när det är så breda kolumner med text(gäller både hemsidan och bloggen). Jag skulle också vilja att du delade upp i två kolumner för att öka läsbarheten. På bloggen bör du nog ha mer mer luft på sidorna.

Sedan gillar jag när det är hovereffekter på menyer, dels för att det ser lite roligare ut när det händer något och dels att det blir tydligare att det är klickbart(det är visserligen tydligt ändå i detta fall). Det behöver ju inte vara något flashigt, det räcker ju med t.ex. att texten byter färg lite eller röd underline
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017