Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konvertera torrent- och musik-filer till Spotify-listor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-07, 00:20 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Medlem

Standard Konvertera torrent- och musik-filer till Spotify-listor

Soundpane gör det möjligt att via webbläsaren konvertera torrent- och musik-filer till Spotify-spellistor.

Så här gör du.
  • Navigera dig till SoundPane.com.
  • Dra över en torrent- eller ett flertal musik-filer till drop-ytan.
  • (Torrent). Vänta på att filen ska laddas upp.
  • (Musik). Fyll i namnet du vill ha på spellistan i fältet som visas efter de att filerna dragits in.
    Du kan även här ange en artist, om det är så att låtarna som du drog in saknar just artisten.

Följande låt behöver man te.x inte ange en artist för.
    486 - Sly And The Family Stone - Dance To The Music.mp3

Den här låten saknar dock en artist.
    493 - Old Time Rock & Roll.mp3
  • Vänta på att servern ska estimera tiden för spellistan.
    Så snart detta är klart (brukar ta ca 5 sekunder) så kommer en tom spellista att visas tillsammas med en estimerad tid.

Observera att tiden är aproximerad och i många fall reflekterar den maximala tiden det tar popularisera listan.
  • Så fort du har sparat undan listan så behöver du inte längre stanna kvar på sidan.
    Låtarna kommer nu att poppa in automatiskt i listan inom tiden som angavs.
    I skrivande stund så räknar vi med att det i värsta fall tar 0.8 sekunder att få fram en låt.

- Notis

Webbläsarstöd
[SPOILER]
Projektet använder drag and drop-stödet i HTML5 för att möjliggöra just drag and drop-funktionaliteten,
vilket bland annat betyder att inte alla webbläsare stöds.
Om just din läsare inte har stöd för någon funktionalitet som krävs så ges ett felmeddelande.

Siten använder sig även av sendAsBinary för att ladda upp torrent-filerna till servern.
sendAsBinary är något som inte alla webbläsare har stöd för, där bland Safari.

Observera att musik-filerna som du drar in inte laddas upp, det är endast namnet på filerna som skickas till servern. Du kan därför utan några större problem dra in en mängd låtar. Själv har jag testat med 2 000 st.

Rekommenderat är att använda Firefox 4+ eller Chrome 10+.[/SPOILER]

- FAQ

Varför?
[SPOILER]
Fastnade för några dagarna sedan i en situation där jag behövde flytta ett hundra-tal låtar från en kompis musik-arkiv.
Drygt 500 låtar behövdes manuellt föras över till Spotify, något som var aningen jobbigt.

Efter drygt 10 min så gav jag upp för att lösa problemet på mitt eget lilla sätt.
[/SPOILER]

Laddas min musik upp till er server?
[SPOILER]
Nej. Vi läser endast av namnet på låtarna och skickar dessa till servern.
Någon oberoende 3-part kan säkert bekräfta mitt påstående, om det är så att du är orolig för att distribuera din lagligt köpa musik.
[/SPOILER]

Laddas min torrent-fil upp till server?
[SPOILER]
Ja. För att vi ska kunna lista ut vad torrent-filer innehåller för data så måste torrent-filen laddas upp till servern.
Filen kommer inte användas för att ladda ner innehållet som torrent-filen pekar på.

Du kan läsa mer om innehållet i torrent-filen här.
[/SPOILER]

Låten jag angav hittades inte, varför?
[SPOILER]
Algoritmen som används för att lista ut vilken låt du verkligen vill ha kan innehålla en del kryphål.

Här kommer därför en lista på saker som kan vara bra att ha i åtanke när en låt inte hittas.
  1. Finns låten i Spotify?
    • Nej - Inte mycket vi kan göra tyvärr.
    • Ja - Läs vidare.
  2. Innehåller låten något opassande ord som te.x “live”, “cover” eller “remix”?
    • Ja - Vi har valt att sortera bort låtar som inte tillhör orginalartiten, är en remix eller spelas live.
    • Nej - Läs vidare.
  3. Innehåller låten åäö eller liknande tecken?
    • Ja - Spotify verkar har aningen problem med dessa tecken. Söker man te.x på Björn Skifs utan ö via Spotifys meta API så hittas personen i fråga. Med ö så händer det att låten hittas, men inte alltid. Lösningen har varit att byta ut just ÅÄÖ mot AAO, vilket verkar fungera. Om låten innehåller te.x danska bokstäver så kan problemet uppstå igen. Observera att detta inte är ett teckenkodningsfel från vår sida.
    • Nej - Läs vidare.
  4. Är låten rättstavad?
    • Nej - Där har du felet
    • Ja - Läs vidare.
  5. Innehåller låten du drog över en artist?
    • Nej - Det finns en hel del låtar på Spotify, vilket betyder att korta, vanliga sökord kan ge väldigt många träffar.
      Det är därför viktigt att du anger en artist, om så möjligt.
      Bland-album innehåller rent generellt sätt både artist och låt i samma fil.
      Album av en artist brukar däremot ha filer som inte innehåller artisten.
    • Ja - Läs vidare.
  6. Drog du över en torrent-fil?
    • Ja - Det har ett flertal gånger hänt att torrent-filer från te.x The Pirate Bay har varit korrupta och där av oläsbara, vilket förhindrar oss från att hämta ut vettig information från filen i fråga.
    • Nej - Ooops, då har du nog hittat en bugg. Skriv en rad i tråden så ska vi nog kunna lösa problemet.

Gem:en som används för att hämta information från Spotify kommer att publiceras öppet så snart jag får tid att skriva klart dokumentationen för projektet.
[/SPOILER]

Vad är siten byggd i?
[SPOILER]
Jag gillar att testa nya roliga tekniker för att lösa vardags-problem.
Siten är bygg i nästan uteslutande OSS-mjukvaror, många utav dom skrivna av mig och min kollega.
De få delarna som inte finns publicerade är siten (klistret) i sig och delen som skapar spellistorna.
Den sistanämnda delen får vi (tyvärr) inte publicera p.g.a Spotifys strikta licensavtal.

Här är i vilket fall som helst en lista på mjukvaror som används.

rails, haml, compass, jammit, spotify, webhallon_wrapper, stalker, bencode, rchardet19, wire, capistrano, rspec , beanstalkd, hallon, mysql, debian, nginx, god , jquery, icanhaz.js, webmock, exceptional, coffeescript, levenshtein, head.js, sinatra

+ 50-tal till som ligger till grund för ovanstående.
[/SPOILER]

Spotify säger att spellistan är tom!
[SPOILER]
Om det är så att du har fått svar på att låtar finns så bör låtarna läggas till inom någon minut.
Skulle listan trots detta fortsätta vara tom så kan det vara värt att testa att hoppa runt lite i klienten, te.x klicka på What’s new’ för att sedan återvända till listan.

Detta är tyvärr inget vi kan göra något åt, i bland händer det att klienten ger upp och slutar kolla efter uppdateringar från spellistan i fråga. En omstart av klienten kan även göra susen.
[/SPOILER]

Vart tog min lista vägen?
[SPOILER]
Siten har för tillfället ingen auktorisering på något sätt, det enda sättet vi kan associera en lista till en användare är att tagga din webbläsare (a.k.a cookies).
Skulle du byta dator eller rensa dina cookies så finns det ingen möjlighet att få tillbaka listan.

Alla spellistor, förutsatt att du inte bytt just dator eller rensat cookies, finns att beskåda längst ner på siten.
[/SPOILER]

Hur väljer jag ett namn på min lista?
[SPOILER]
När du drar in en torrent-fil så används namnet på filen som skulle laddas ner.
Om du i stället drar in en mängd låtar så kan du själv välja ett namn.

Namnet går inte att ändra på i efterhand.

Alla listor är dock publika, så du kan på egen hand lägga till låtar i listan.
[/SPOILER]

Hur raporterar jag ett fel?
[SPOILER]
  1. Börja med att gå igenom stegen ovan för att kolla så att felet verkligen ligger hos oss.
  2. Leta rätt på låten som skulle matchas hos Spotify och kopiera url:en.
  3. Kopiera in ovanstående Spotify-url tillsammans med original-namnet på filen/låten och namnet på din webbläsare.
  4. Posta sedan informationen i den här tråden.
[/SPOILER]

Vad kommer här näst?
[SPOILER]
En ny layout tror jag är på sin plats.
Möjligheten att få spellistan mailad till sig.

Har du några egna förslag?
[/SPOILER]

Senast redigerad av linusoleander den 2011-04-07 klockan 23:24 Anledning: Lägger in Spoiler-taggar.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 23:27 #2
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Ser ut att fungera över förväntan.

Drog in någon random-torrent från tpb, var vid den hittade dryga 480 av 500 låtar.
Nu gäller det bara att man kommer på något tillfälle då den kan komma till användning.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 12:11 #3
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Mycket flitig postare

Vad är poängen med det hela?
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 16:20 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Vad är poängen med det hela?
Först och främst så går hämtningen av musik flera gånger snabbare än att faktiskt ladda ner innehållet via te.x The Pirate Bay.

Ta te.x den här torrent-filen, den är drygt 3.57GB stor (den pekar på drygt 3.57GB data).

Sitter man på en 10 Mbit-uppkoppling så tar innehållet ~ 47 min att ladda ner.
Övergången via SoundPane tar strax över en minut, möjligen längre om det är kö.

Sedan är det lagligt, om det är något som intresserar folk

Jag använder själv funktionen för att konvertera mitt bibliotek på ~ 25 000 låtar till Spotify-spellistor. Använder knapp iTunes längre och det var något årsedan jag laddade ner musik. Allt går via Spotify.
Oläst 2011-04-08, 18:52 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag fattar inte riktigt. Skapar den listor på Spotify eller laddar den ner spotify-listor? Jag tror på det första, eftersom man tex laddar upp en torrent.

Därför ser jag inte poängen? Den gör alltså en spotifylista av en torrent-fil som jag sedan spelar upp i Spotify? Vad är poängen med det?

Du får ursäkta om jag är trög. Det är sen fredag...

Edit: Vad är det lagliga med detta?
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 18:55 #6
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
tja, poängen är väl att få sin färdiga lista i spotifyformat så man kan lyssna på den där? aldrig funderat på att exportera ditt itunesbibliotek till spotify? det har jag iaf.

det lagliga är att spotify är lagligt, till skillnad från olagligt nedladdade musiktorrenter / mp3
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 19:20 #7
Medlem

Medlem

Citat:
[...]Skapar den listor på Spotify[...]
Precis.

Citat:
[...]Därför ser jag inte poängen? Den gör alltså en spotifylista av en torrent-fil som jag sedan spelar upp i Spotify? Vad är poängen med det?[...]
Förutom att det går 25 gånger* snabbare och är lagligt?

* 10 Mbit, där en låt är 4MB

Citat:
[...]Vad är det lagliga med detta?
Jag skulle snarare vända på frågan, vad är det som är olagligt?

Inget upphovsrättsskyddat material distribueras, där av så är tjänsten laglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
[...]aldrig funderat på att exportera ditt itunesbibliotek till spotify?[...]
Mitt föregående bibliotek var på 65GB, något som varken får plats på min 8GB iPhone eller min 160GB (SSD) laptop.

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
[...]det lagliga är att spotify är lagligt, till skillnad från olagligt nedladdade musiktorrenter / mp3
Exakt.
Oläst 2011-04-08, 19:28 #8
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Angående ÅÄÖ så står det ju i dokumentationen att du måste skicka in utf8 och inte latin1. Fungerar till exempel utmärkt att söka på Björn Skifs: http://ws.spotify.com/search/1/artis...3%B6rn%20skifs

Finns till och med exempel med Björk i deras dokumentation på http://developer.spotify.com/en/meta...search/artist/
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 19:55 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av WizKid Visa inlägg
Angående ÅÄÖ så står det ju i dokumentationen att du måste skicka in utf8 och inte latin1. Fungerar till exempel utmärkt att söka på Björn Skifs: http://ws.spotify.com/search/1/artis...3%B6rn%20skifs

Finns till och med exempel med Björk i deras dokumentation på http://developer.spotify.com/en/meta...search/artist/
8859-1 var det flera år sedan jag jobbade med, så där tror jag inte problemet ligger.

Som jag nämnde längre upp så uppstår inte felet vid varje request.
Just nu så får jag encoding-fel vid var 10k:e request, ungefär.

Slumpmässigheten går även hand i hand med att informationen som returneras från ert API ibland är UTF-16BE, något som för dom flesta användarna inte märks då språket byter ut okända tecken mot ett frågetecken. Ruby 1.9 kastar däremot ett Encoding::CompatibilityError.
Oläst 2011-04-08, 20:52 #10
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Slutar aldrig förvånas över dina hemsidor.

Sidan kan mycket väl komma bra till hands då jag vill ha musik-listor från mina mp3or så jag kan ta bort dom.

Creds till dig.
Kekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017