FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena, jag har stött på ett problem då jag höll på att utveckla en hemsida.
När jag började att koda så använde jag Google Chrome för att kolla att allting såg bra ut, men när jag sedan öppnade med IE & Firefox så märker jag att ingen av dem varken IE eller Firefox läser CSS filen, vilket jag tycker är märkligt. Jag letat runt och försöka hitta lösningen men hittade den tyvärr inte. Jag har provat att använda mig av olika DOCTYPES och små saker som att avsluta taggar med /> istället för >, men utan resultat. Så jag tänkte helt enkelt fråga om någon här på WN vet vad jag skall göra. Senast redigerad av kCAB den 2011-03-30 klockan 14:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om du kör XHTML DTD? Eftersom "<link ... />" inte funkar i HTML4. Däremot funkar "<link ... >" i HTML4.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kodar alltid med <link...> och inte />. Men läste någonstans att det skulle kanske hjälpa, men det gjorde det dessvärre inte. Tack för svar, någon annan idé?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
1) kör med en xhtml doctype - finns ingen anledning att köra med gamla html4
2) ha en korrekt link-tagg: <link href="style.css" type="text/css" rel="stylesheet" /> (notera typen text/css och inte css/text.. / på slutet avslutar taggen för korrekt xml-syntax) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Är urlen till logotypen korrekt? Hänvisningen ska vara i relation till css-filen. Ta bort den omslutande divven från menyn helt och ändra klassnamn i cssen till vad menyn har för id. Testa att validera din kod på validator.w3.org Offtopic - gällande menylänkarna; ta bort klassnamnet och ändra cssen till: Kod:
#menu li a{ text-decoration: none; color: black; } #menu li a:hover{ text-decoration: none; color: black; border-bottom: 2px solid black; } Senast redigerad av allstars den 2011-03-30 klockan 08:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
<link href="/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
kan fungera bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Magnus: inte nödvändigtvis. Eftersom han sitter på en lokal dator. (Kolla sökvägarna på bilderna.)
kCAB: Kan du testa lägga upp koden på en webserver och se ifall du kan reproducera problemet där? Det kan skilja sig med tanke på policier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vilket major tabbe, problemet var att jag hade en inkorrekt link-tagg (css/text). Men när jag ändrade till text/css så fungerade det utmärkt, tack för alla svar och tack till allstars som gav mig en smartare lösning till menyn! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |