FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fick min senaste räkning från affiliate företaget som jag kör annonser via och på den så hade dom fakturerat mig för ca 8000klick.
När jag kollar min analytics så visar den: 4442 Besök 3715 Besökare Tar även upp mina topp två källor för att visa att hälften av dom ovan 4 442 besöken kom ifrån google och direkt. 1. google / organic - 1 184 Besök 2.(direct) / (none) - 771 Besök jag kan ha överseende med att det kanske skiljer några hundra men med en skillnad på 6000 så känns det som om något gått snett... även butikens interna stats visar ca 5000 besök Missar jag något här?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
En tanke bara, är det en faktura för 8000 klick eller 8000 unika klick?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fråga nätverket hur dom räknar unika klick, t ex hur lång tid det ska gå innan klick nr 2 räknas som unikt eller inte. Troligen diffar det en del med hur Analytics räknar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tips: Ge betalt per sale eller lead istället så slipper du sånt här.
Du får säkert betala för bots och annat skit när du kör med klick. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det ett affiliatenätverk eller ett enskilt affiliate som har levererat 8000 klick?
Google Analytics är duktiga på att sortera bort robotar/crawlers, mm från statistiken. Gissningsvis har Googlebot och Slurp räknats som besökare/klick i din affiliatestatistik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tråkigt om affiliatenätverket inte sorterar bort spindlar till ogiltiga klick.. det lär ju bli en del klick då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En annan missvisande faktor är att de mäter sitt klick nästan omedelbart medan google analytics tar några sekunder att ladda sitt javascript.
Detta gör att förutom botar och annat skit så räknar inte google analytics människor som klickat fel och stänger sajten direkt igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag hade velat se en standard i hur man ska mäta besökare, klick etc. Det blir ju ofta så knepigt när 2 olika sätt möts, som det nu gör för evomedia.
En standard för när en besökare igen kan anses vara unik, när ett klick kan anses vara unikt osv hade varit bra för den här branschen. Men då är ju frågan, vem ska sätta standarden? Google Analytics? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns det något bra alternativ till Google Analytics?. Jag får väldigt konstiga siffror på en webbplats med IDN och vill kolla om allt stämmer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste använda taggen som sätter url till punycode-varianten.
_gaq.push(['_setDomainName', '.xn--url.se']); |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|