FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Loggor och dylikt som hör till en grafisk profil för ett företag bör finnas i vektor format. Då blir det även enkelt att blåsa upp din logga 3x4 meter på en buss utan att göra om allting
![]() Färger likadant. I de allra flesta fallen består en logga av 1 eller två pms färger. Det betyder att du ALLTID får rätt färg vid tryck eftersom en röd5904 coated alltid blir en röd5904 coated. Kör man fyrfärg (CMYK) så blir det lite mer lotteri vad man får. Tja, kunde skrivit en uppsats i ämnet men det får räcka för tillfället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Attitude har grymt bra pris på screentryck!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De flesta tryckerierna har checklistor på sin hemsida när man skall överlämna råmaterial.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
I detta fall skulle jag skippa att försöka konvertera loggan i Photoshop, det är onödigt jobb från din sida. Den blir inte den sorts vektorformat som är lämpligt för tryckaren ändå. Se till att den PSD-ursprungsfil du tillhandahåller är tillräckligt högupplöst bara, då kan tryckaren separera och skriva ut filmer utan större krångel. Minst 600 dpi vid tryckstorlek är att rekommendera, gärna i jämna skrivarupplösningar såsom 720 eller 1440 dpi.
Att räkna fram Pantone-värden utifrån dina RGB-färger är inte heller det en bra idé. Det Photoshop föreslår har väldigt stor felmarginal. Skriv istället ut ett färgprov som du är nöjd med och referera till det. Det är gjort i en handvändning att jämföra utskriften med en Pantone-skala hos tryckaren. För framtida screentrycks-scenarion med minsta möjliga strul är en riktig vektorbaserad logo att föredra, och såna kan tyvärr inte skapas eller exporteras i Photoshop, utan det är t.ex. Illustrator, Freehand eller Inkscape som gäller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla snälla kommentarer
![]() Ville bara meddela att det hela gick bra, jag gick dit med en EPS fil som ni bad mig om. Det enda konstiga var att photoshop hade gjort om det till hälften vektorbaserat och hälften något annat (rgb grejsimojs?:/) så filen blev SJUUUUUKT stor (45 MB) och jag skämdes lite xD Men han rättade lätt till det hela och fixade otroligt snygga pikéer till oss ![]() Så nu inväntar jag bara att de ska tryckas och bli klara (innan 9e skrev han upp iaf) ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|