FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade planer att starta ett AB med startkapitalet 50k, men nu finns inte dom pengarna längre. Men jag har kvitton från olika webbyråar som har gjort flera webbsidor till mig till ett värde av ca 53K, kan jag använda dessa istället?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag menar, det är inte så att man kan gå till skatteverket med kvitto på jobb som är värda till 53k bara så där och bilda ett AB. ( Detta är min vilda gissning så här morgondags ) men ibland får man tänka logiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gissar att du spenderat pengarna och har kvitton på vad pengarna använts till. Jag har svårt att se att det arbetet skulle duga som grund för aktiekapital tyvärr.
Du bildar inte bolag hos Skatteverket utan hos Bolagsverket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du skulle ha gjort tvärt om istället.
Bildat ditt bolag med 50 000 och sedan handlat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan möjligen göra en apportemission. Du behöver då en godkänd eller auktoriserad revisor eller möjligen någon annan som kan värdera dina webbplatser till minst 50 000 kr.
Ett alternativ kan ju annars vara att låna ihop till aktiekapitalet privat. Om underlagen är från i år finns det viss möjlighet att det kan ses som privata utlägg för aktiebolaget och att du kan plocka ut pengarna på det sättet efter att bolaget är bildat - men det bör du rådfråga en revisor om för att slippa få problem.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan som sagt inte använda kvitton eller fakturor som aktiekapital.
Lite dumt att du gjort som du gjort, det blir väldigt mycket krångligare nu. Utgifter som du har i företaget ska du helst betala med direkt med företagets konto för att kunna kvitta momsen och minimera risken för att det blir fel någonstans. Det du skulle gjort är att du skulle satt in alla pengarna på ett konto och registerartat bolaget direkt när du hade hade pengarna och satte igång utvecklingen. Du skulle då tecknat ett avtal där du betalar fakturorna först efter ~30 dagar när ditt bolag blivit registrerat. Aktiekapitalet är låst på ditt konto ända fram tills dess att aktiebolaget är registrerat. Handläggningstiden för detta var i Januari ca 17 arbetsdagar, men räkna med en vecka till, speciellt om du är osäker på om företagsnamnet kommer bli godkänt. Nu kan du ju inte göra så längre.. Det bästa och enklaste sättet att fixa detta är nog att låna upp till aktiekapitalet med ett vanligt banklån som du tar privat om du inte redan har pengarna. Dessa pengar kan du sedan betala tillbaka när du får intäkter i bolaget. Att få sidan värderad av en revisor känns mycket krångligare och blir nog i slutändan dyrare än ett banklån. Det är få revisorer som har kompetensen för värdera webbsidor på ett korrekt sätt och det finns en stor risk är att de kommer värdera sidan betydligt lägre än vad du betalat för den eftersom det inte finns någon historik eller verksamhet som man kan kolla på. Endast koden och designen kommer aldrig vara värt i närheten av lika mycket för en revisor som du betalade för den, tyvärr. Så privat banklån är nog det bästa alternativet här. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|